Svar: Altid far aldrig mor
15. marts 2006
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Joan
Tak for dit lange og meget beskrivende brev. Jeg kan godt forstå at du er både ked af det og frustreret, for det er svært at "føle sig i anden række". Det er jo det du føler, at du kommer i anden række i forhold til din mand og det gør ondt.
Det er dog også sådan at din lille dreng sandsynligvis føler det samme. At han kommer i anden række og det gør han i forhold til sin lillesøster. Hun er kun 4 mdr gammel og ud over at hun er kommet til verden, så beskriver du at din graviditet og fødsel har gjort det svært for dig at være omkring din søn. I stedet for dig, har far været der for ham.
Far er en ligeså god omsorgsperson som mor og far kan i princippet alt andet end at amme. Jeg tror det er vigtigt at du prøver at acceptere at det er sådan situationen har formet sig hos jer. Det har der været forskellige grunde til, men sådan er det nu engang. Og det er okay.
Prøv at fokusere på hvor dejligt det egentlig er at far og søn har så tæt et forhold. Lad være med at misunde dette eller gøre det til større problem end det behøver at være. Prøv at acceptere det.
Med hensyn til at aflevere, så kunne det måske lade sig gøre at du med tiden er den der gør dette? Hvis far skal på arbejde, så kunne det være en oplagt mulighed for at I alle 3 (mor, lillesøster og storebror) nød morgenerne sammen og trillede afsted med barnevognen.
Med hensyn til bad og putning, så synes jeg det er okay at det er far som gør dette. Jeres dreng skal være ældre, måske 4 år, før han begynder at kunne sætte sig ind i at "mor også gerne vil putte dig". Det forstår han slet ikke endnu.
Når I voksne beslutter at der er noget du gør og jeres dreng bliver gal fordi han vil have far til det, så fortæl ham med ord at I godt ved, hvad det handler om. "Du bliver så gal, når mor hjælper dig med støvlerne" eller "du vil bare så gerne have at far hjælper dig". Det viser ham at du godt forstår det.
Et barn på din drengs alder bærer ikke nag og er ikke udspekuleret. Derfor tror jeg du skal passe på ikke at tillægge ham tanker som ikke er realistiske i forhold til hans alder. Når han således spørger hvor far er henne, så er det ikke for at sige at han hellere vil have far, men mere et udtryk for at han netop på grund af sin alder prøver at finde lidt overblik på verden. Derfor vil det være relevant at svare at far er på arbejde, far sover eller hvad han nu gør.
Der er intet i vejen med at sætte grænser, det hører med til almindelig opdragelse. Det er dog vigtigt også at lytte og ikke bare hele dagen sige "nej, nej, nej!" Det gør både barn og forældre kede af det. Derfor skal du overveje hvornår du f.eks. siger "nej" og hvorfor du siger "nej". Man kan godt sætte grænser uden altid at være den skrappe, hvis du forstår hvad jeg mener. Og det er vigtigt ikke at bære nag.
Med tiden vil det være rigtig godt at du begyndte at lave noget med storebror alene. I kunne måske tage en tur i biografen sammen, eller bare gå en tur i skoven, samle kogler, se på skovsnegle eller lignende. Far kunne så passe lillesøster imens.
Derudover ville det være rigtig godt at du begyndte at invitere din dreng på skødet. "Skal vi ikke læse en bog, kom og sid hos mor, så læser jeg for dig". Igen skal det være når det kan lade sig gøre uden at I forstyrres af lillesøster.
Prøv at lege mere fysiske lege med din dreng. I kunne f.eks. lege gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer og finde hinanden. I kunne også prøve med kildeleg og du kunne prøve om du kunne få lov til at massere ham lidt, massere ryggen eller fødderne. Nogle børn elsker også at lege læge og måske vil han synes det er dejligt, hvis I kunne skiftes til at være læge eller patient. Disse lege ville kunne give jer lidt fysisk kontakt og det kunne måske være med til at han turde nærme sig dig igen.
Husk at fortælle ham hvor dejlig du synes han er, hvor dejligt det er at have sådan en dreng som ham. Han hører rigtig mange snakke om lillesøster, - hvor stor er hun nu, pludrer hun, er hun begyndt at trille osv. - snak også om ham og om alt det dejlige ved at have ham. Sank til ham om ham. Vis ham f.eks. billeder fra han var en baby og fortæl ham hvor dejlig han var også dengang.
Håber ovenstående hjælper jer alle lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske