Brev:
Altid far aldrig mor
15. marts 2006
Alder:
2 år, 2 mdr.
Altid far aldrig mor
Hej Helen
Jeg vil lige høre dig ad, om du har nogle gode råd til hvordan vi kan få vendt vores søn til, at jeg må gøre nogle ting med ham.
Starter lige med begyndelsen. Det har nu stået på i ca. 1 år og han er nu 2 år og 2 mdr. ca. Det er kun far der må gøre al ting, jeg kan ikke få lov og hvis jeg gør det alligevel stikker han i et hyl og bliver hysterisk.
Det er far der aflev. og henter for det meste, da det har været lidt svært, at få passet ind med hans lillesøster, hun er kun 4 mdr. Samt hans aftenbad, er også primært hans far der har stået for det, da jeg under min graviditet havde svært ved at komme ned at sidde. Og nu ligger det sådan, at lillesøster har en skrige tur omkring den tid, hvor han skal bades på. Vi har forsøgt, at bytte, men far kan ikke få lillesøster til at falde til ro og storebror bliver vildt gal og sparker og slår, når jeg tager over der.
Det gør han også, når han skal have tøj på, hvis det er mig der gør det. Nogle gang kan jeg dog få lov. Har forsøgt, at tænke igennem, hvorfor jeg nogen gange må og andre ikke, men kan ikke se hvad jeg gør anderledes og mener ikke jeg gør noget anderledes.
Selv når det er sengetid, må jeg aldrig bære ham eller hans dyne/puttedyr det er kun far. De gange jeg alligevel har taget over, hænger han helt ude på armen og kalder på sin far. Far siger dog også, at det er helt iorden, at mor gør det. Men jeg synes ikke helt det virker.
Det eneste tidspunkt, jeg kan få lov, er om natten, hvis han har tabt sin sut eller puttedyr/dynen kalder han på mig, men hvis nu far går derind kalder han på far resten af natten, også kan jeg godt ligge mig ned og sove igen, for mig kalder han ikke på mere den nat.
Om morgen er det mig der står op med ham, ligesom for at få lidt tid sammen med ham alene, og det går da også nogenlunde, men han spørger tit om hvor far er henne.
Det skal siges, at jeg nok er den der sætter mest grænser herhjemme og min mand kan også, men jeg er bare hurtigere til, at gør det end han er. Ikke fordi han ikke vil, men han tænker ikke lige så hurtigt, som jeg gør ang. det med hvad de må og ikke må. Men det er vel generelt for mænd, kan jeg tænke mig til :O)
Det hjalp selvfølgelig heller ikke, at jeg var indlagt i 7 dage efter fødsel pga. af kejsersnit. Da jeg kom hjem fra sygehuset måtte jeg kæmpe en hård kamp, bare for, at han skulle komme hen til mig. Selv den dag i dag, kan jeg ikke få et kram eller et kys. Og det gør bare ondt.
I dagplejen når jeg henter, er det første han siger når han ser mig: "far med". Så det er ikke så sjovt, at stå der og være så glad for ham og se, at han faktisk er ganske lige glad med sin mor. Det er sjældent, at jeg få et kram og det er aldrig sjovt, at se de andre børn blive så glade for, at se deres mor eller far, når de kommer. De løber hen til dem og vil bare op, men det er noget jeg aldrig har oplevet, det er kun far der har prøvet det.
Ofte når jeg har hentet bliver jeg nødt til, at "lokke" med, at far er der hjemme, ellers vil han ikke med hjem. Siger det kun hvis far er der hjemme og eller siger jeg vi må prøve, at se om far er kommet hjem og det kan også få ham med hjem.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan ændre dette, så også jeg kan få lov uden der skal være ballade hver gang.
For det er bestemt ikke sjovt og det gør ondt, at man ikke kan få lov til at gøre det, man så gerne vil for ens barn. Vil ham jo kun det bedste. Ved godt han ikke kan forstå det endnu, men det gør ondt rigtig ondt.
Hilsen Joan