Svar: Natflaske - 11 mdr.
14. marts 2006
Alder:
11 mdr.
Kære F
Det vil være godt at I forsøger at komme væk fra natflasken her i løbet af de næste måneder. Genrelt kan man sige at sutteflaske hører småbørnsalderen til og dermed ikke anbefales efter 1 års alderen. Der er både tænderne og det ernæringsmæssige at tage hensyn til.
Da jeres datter ikke bruger flasken som et putteritual, så tror jeg det vil være muligt stille og roligt at få ændret tingene hos jer. Hos jer handler det jo mere om at hun skal mættes nok til at sove igennem, samt få noget at drikke, så hun tørster igennem de mange timer.
Med hensyn til mæthed, så kunne I måske prøve at tilbyde hende lidt ekstra mad f.eks. en portion frugtgrød med mælk efter selve aftensmaden. Der glider måske lidt ned, selvom hun er træt. Alternativt måske en banan og en tår mælk af kop.
Med hensyn til tørst, så kan hun i stedet tilbydes vand at drikke. Hvis hun plejer at spise flasken i søvne, så kan I prøve at udskifte vællingen med vand og se om hun reagerer på dette. Men ellers er det sådan at hun kan tilbydes vand, hvis hun vågner og er tørstig.
På sigt bør hun således kunne vågne af sig selv og bede om noget at drikke, hvis hun har behov og her kan hun så få vand. Jeg synes derfor umiddelbart at I må lade det komme an på en prøve og se hvad der sker, hvis hun ikke får vællingen til natten.
Rigtig meget held og lykke og hvor er det dog dejligt at det råd har virket så godt hos jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske