Svar: Modermælkserstatning, mos og afføring
9. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Jeg synes umiddelbart at det er en dårlig idé at droppe grøntsagsmos, da det netop er godt til at holde maven igang. Derfor er det bedre at give grøntsagsmos end flere gange grød. For meget grød kan virke stoppende.
Da I samtidig har haft glæde af at give hende lidt ekstra mad om aftenen og hun så sover bedre om natten, så synes jeg I skal bibeholde dette.
Derimod skal I sørge for at give jeres datter vand at drikke sammen med grød og mos. Hun skal altså ikke kun have mælk (modermælk og erstatning) det kan hun få ind imellem skemåltiderne, men til selve skemaden skal I give hende vand og på den måde få øget hendes væskeindtag.
Din datter behøver ikke nødvendigvis have afføring hver dag, da hun både får modermælk og erstatning. Denne regel gælder kun for børn som udelukkende får erstatning. Børn som ammes kan have flere dage imellem afføringerne og det er normalt. Da du giver din datter både bryst og flaske er der således ikke noget unormalt i at hun kun har afføring hver 2 dag.
Nan 2 er umiddelbart fint supplement til amning og praktisk i forhold til hjemmelavet mad osv. Derfor synes jeg ikke du behøver at skifte til noget andet. Alt for mange skift kan også give maveproblemer.
For at holde maven igang er motion også nødvendig og derfor vil det være rigtig godt at du sørger for at cykle med din datters ben og tumle lidt med hende hver dag.
Mit råd er derfor at du fortsætter med grøntsagsmos og tilbyder din datter mere vand til maden. Derudover skal du sørge for at hun bliver bevæget, da det er med til at sætte gang i maven.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske