Svar: Smagsprøver på skemad
8. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Familien Skemad!
Man kan bruge såvel færdigblandet erstatning samt pulver erstatning i maden, man selv laver. Det letteste kan være at købe erstatning på brik, eller man kan med fordel vælge at købe erstatninger af typen 2 - det der også hedder tilskudsblanding.
De fleste tilskudsblandinger har den fordel at de nemt opløses og her kan man faktisk kommer pulveret direkte i maden, hvis man ved hvad mængde vand der er brugt. Altså har du brugt 1 dl vand, så kan du komme den mængde pulver i som står anbefalet på pakken.
Jeg tror I skal prøve at give jeres dreng noget mad som smager af lidt mere. Prøv med blomkål sammen med gulerod og måske lidt squash. Når han bliver 6 mdr. så kan han begynde at få lidt kogt kød og fisk i mosen og her kan have stor glæde af rodfrugtmos. I kan købe en pakke suppeurter, dvs. porrer, gulerod, kartoffel, selleri. Skær dette i stykker og kog det godt mørt og blend det med en stavblender. Tilsæt smør og mælk.
Vær opmærksom på at netop selleri ikke bør udgøre mere end 1/10 af retten og det samme gælder spinat, fennikel og rødbede. Dette skyldes indholdet af nitrat.
Du kan også prøve at købe lidt mad på glas. Det kan give dig en forestilling om, hvad du kan tilbyde og hvordan det kan smage. Det må nemlig gerne smage af noget.
Fra 6 mdr´s alderen kan du også begynde med havregrød, flerkornsgrød og øllebrød og måske kan din dreng have fornøjelse af at komme op i den høje stol og få en brødskorpe i hånden, så han sidder sammen med i andre og spiser. Som du kan høre sker der mange ting fra 6 mdr´s alderen, så tiden arbejder for jer:o)
Der findes en kogebogsforfatter som hedder Annabel Karmel. Hun har efter sigende lavet nogle rigtig dejlige retter for børn i alle aldre. Måske kan du finde hende på biblioteket ellers må du i boghandlen. Jeg er sikker på at du der kan finde god inspiration.
Vær opmærsksom på at du ikke ammer så meget at det tager pladsen op for anden mad. Prøv indimellem at tilbyde lidt vand af en kop, som ikke mætter helt så meget.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske