Svar: Vil ikke spise grøntsager og ammestop
8. marts 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Linrep
jeg tænker at der umiddelbart godt kan være en sammenhæng imellem din datters indtag af modermælk og hendes lyst til (eller mangel på samme) at spise grøntsager og mad i større mængder.
Det er dejligt for jer at du har barsel 2½ mdr endnu og det passer rigtig fint i forhold til stille og roligt at trappe amningen lidt ned. Du kan fortsat amme, også selv om du begynder at arbejde, men stille og roligt skal du ned på 2 amninger i løbet af dagen, f.eks. morgen og aften.
Prøv i første omgang at tilbyde lun mælk af en kop før hun skal puttes og giv hende kun brystet, hvis du ikke kan få hende til at sove uden. Førsøg derved stille og roligt at gå fra 5 til 4 til 3 til 2 amninger dagligt.
Nogle børn acceptere dette uden store problemer andre børn bliver frustrerede over hvorfor de nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Du må prøve og se hvordan det går.
Jeg tænker at din datter får en del mere mælk end du egentlig tror, hun kan sagtens tage 1 liter hos dig eller mere. Dette indtag skal stille og roligt sættes ned, for at give appetit og lyst til anden mad. Hun kan fortsat få mælk hos dig, 2-3 gange dagligt, med fra nu af og frem mod 1 års alderen børn hendes samlede mælkeindtag nedsættes til ca 500 ml dagligt og det er incl. f.eks. en portion A38, lidt smøreost og mælk på grøden.
Derudover så synes jeg du skal begynde at tilbyde hende meget mere af jeres mad, - hun må gerne få grøntsagsmos, men hun må ligeså gerne få grøntsager i større stykker. Måske synes hun det er rarere at spise et stykke kogt gulerod, blomkål, squash, brocholi hvis det er i større stykker.
Ærter, majs, pebberfrugt er rigtig godt til frokost og det er kun naturligt at hun har svært ved at tygge pebberfrugt. Det vigtige lige i forhold til dette er dog at hun bibeholder sin naturlige nysgerrighed og lyst til at smage forskellig mad.
Der findes en kogebogsforfatter som hedder Annabel Karmel. Hun laver efter sigende nogle rigtig dejlige opskrifter tilpasset børn i alle aldre. Du kan prøve på biblioteket eller måske gå en tur i boghandlen. Men jeg er sikker på at du der kan finde inspiration.
Fortsat held og lykke videre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske