Brev:
Vil ikke spise grøntsager og ammestop
8. marts 2006
Alder:
9 mdr.
Vil ikke spise grøntsager og ammestop
Hej Helen!
Jeg har to forskellige spørgsmål ang. kost til min datter, som lige er blevet 9 måneder.
Hun spiser 4 måltider om dagen og bliver fortsat ammet 5x i døgnet:
ca. 5.00 amning
ca. 8.00 morgenmad: grød med frugtmos / A38 med frugtmos og lidt havrefras
ca. 9.30 amning (før formiddagssøvn)
ca. 12.00 frokost: rugbrødshapser med pålæg og lidt frisk frugt
ca. 14.00 amning (før eftermiddagssøvn)
ca. 15.30 eftermiddagsmad: ½ bolle med smør og ost/marmelade og frisk frugt
ca. 18.00 aftensmad: hvad vi nu får at spise + frugtmos til dessert
ca. 19.30 amning
ca. 23.00 amning
Det går fint med at spise sådan i det store og hele, men jeg er lidt bekymret for, at hun ikke får spist ret mange grøntsager. Jeg prøver at inkludere grøntsager i flere måltider om dagen, men uden den store succes.
Før i tiden lavede jeg en portion grøntsagsmos til hende til frokost, men hun gad aldrig at spise noget af det, så jeg holdt op. Jeg prøver at give hende lidt rød peber, agurk, ærter, avocado el.lign. til frokost sammen med rugbrøddet, men hun er ikke vild med det + at jeg oplever, at hun har svært ved at "opløse" f.eks. rød peber i munden, fordi hun ikke har nogen tænder endnu.
Hun vil gerne sidde og gnave lidt på en strimmel rød peber eller agurk, men det er altså meget begrænset, hvad der ryger ned i maven.
Til aftensmaden laver jeg tit lidt kartoffel- eller blandet mos til hende, men ofte vil hun ikke engang smage på det og lukker munden totalt. Det går bedre, når grøntsagerne er blandet i en sauce, som fx i pasta med kødsauce.
Det bekymrer og irriterer mig ærligt talt lidt, hvis hun allerede nu er så kræsen!
Har du nogle kommentarer eller idéer i.f.t. hendes kost?
Mit næste spørgsmål handler om ammestop. Jeg skal gå hjemme med hende i 2½ måned endnu, så jeg behøver ikke og har ikke lyst til at stoppe lige nu, men vil gerne forberede mig mentalt på, hvordan og hvornår. Hun er meget glad for at blive ammet, så jeg tror ikke, hun bliver en af dem, der mister interessen af sig selv. På den ene side synes jeg, hun er ved at være for stor til at blive ammet så meget, men på den anden side må jeg indrømme, at det er rigtig rart at have, når hun er træt og pjevset, og ind imellem bruger jeg det også til at få hende til at sove, selvom det er lidt politisk ukorrekt :-)
Hvordan gør man det bedst - langsom nedtrapning eller kold tyrker?
Venlig hilsen Linrep