Brev:
Modermælkserstatning og mad
7. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Modermælkserstatning og mad
Hej Helen
Ja, det SKAL jo ikke være nemt... nu har jeg fået Nutramigen fra Danmark og jeg ser så straks at der er majs i... Julie er også intollerant overfor majs. Desuden var der også majs i det mandelmælkspulver jeg gav hende, for at hun skulle få lidt sunde fedtstoffer.
Men nu har jeg sørme fundet noget i vores store supermarked som jeg vil høre din mening om. Der står nemlig fra 12 mdr, men det skal man jo ofte gå let hen over...
Det er lavet på soyapotein og er til børn der ikke må drikke mælk pga intollerance eller allergi overfor lactose eller mælkeprotein. Det er helt vegetabilsk og er lavet på basis af soya protein. Det er lavet til at supplere børn fra de er 1 år og frem. Indholdet er jern, kalk, vitamin d og c samt vigtige fedtsyrer. Der er 71 kcal pr 100 g (3,5 g fedt), hvilket jo ikke lyder af så meget.
Jeg har så også en fed mandelmælk (som min homøpat/kinesiolog siger man kan bruge istedet for MME), som jeg også giver hende. Samt en rismælk, der er sød (dog uden sødestoffer). Det gør at det smager skønt og hun guffer det i sig.
Nu hvor hun ikke ammer mere og har brugt tudekoppen lidt har hun sørme lært at tage flaske. Jeg ved godt det er lidt sent, men åh hvor er det dog nemt... hun spilder ikke og hun kan også hygge sig med den i sengen (ja, fyfy, men der er ingen tænder og med min søn gjorde jeg det samme med stor succes, og fra 10 mdr tyndede jeg det mere og mere op med vand, så han ved 12 mdr alderen kun fik vand).
Jeg har malket brysterne helt tomme om aftenen og nu kan der gå 2 dage imellem så det fungere fint. Men min mælk er helt grøn!!!!??? Så er det vel ikke noget under at hun har haft ondt i maven - der er vel noget galt med den?
I hvert fald er der ved at komme styr på det nu, og hun spiser vores egen mad om aftenen, dog noget moset/blendet. Så er det kun hvor meget erstatning/flaske jeg bør give hende? Hun får:
Kl. 6 120 ml mælk (havre, ris, mandel eller den nye erstatning)
Kl. 8 1 dl havregrød på soyamælk med ½ dl frugtmos i
Sover fra 9.30-10 ca
Kl. 11 1 dl frugtmos
Sover fra 11.30 - 13.30 ca
Kl. 13.30 (eller før) Grøntsagsmos, evt i grød eller ren (f.eks. kartoffel, gulerod, græskar, zucchini, rødbede, ærter, blandet med hirsegrød eller speltgrød)
Kl. 16 Enten flaske eller lidt soyayoghurt
Så sover hun gerne ½-1 time sen eftermiddag
Kl. 18.30 Aftensmad som os andre (næsten)
Kl. 20 Flaske med mælk (havre, ris, mandel eller erstatning?)
Om natten vågner hun nu kun ved 4 tiden og skal over i min seng, så det ser jo ok ud efterhånden...
Får hun nok erstatning? Jeg giver hende vand, mælk eller gulerodssaft til måltiderne og hun kan drikke fuldstændig af kop nu :-) Jeg gør langsomt maden grovere og det har hun heller ingen problemer med.
Hvordan ved jeg om hun er klar til at tygge små stykker som f.eks. hapsere? er det bare at prøve sig frem og så vende benene i vejret på hende hvis det går galt?
Knus Iben