Svar: Ekstrem urolig søvn
7. marts 2006
Alder:
3 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Du er naturligvis velkommen her, men jeg kan ikke lade være med at spørge hvor din egen sundhedsplejerske er henne i det her? Jeg kan godt forstå at du er træt efterhånden, for det bliver ikke til meget sammenhængenden søvn hos jer; men din datter må også være træt - hun har jo også brug for sammenhængende søvn:o)
Det første der slår mig er at du fortæller at hun ammes med suttebrik og at I har skulle kontrolveje hende, fordi hun ikke har taget nok på.
Det er sådan at nogle børn godt kan vokse og trives med amning, selvom de ammes med brik, men det er også sådan at nogle børn simpelthen ikke har vacuum nok og kræfter nok til at få 'den fede' mælk med ud gennem brikken. De ammer og de synker, men de tager ikke nok på og de får for meget af den 'tyndere mælk'. Problemet ved det er at den mælk ikke mætter nok, den ligger ikke tungt i maven og i stedet for at give ro og lyst til at sove, så giver den uro og barnet vågner derfor efter kort interval pga mavekneb og uro.
Når jeg læser dit brev, så får jeg et billede af at det er der problemet ligger hos jer. Mit råd er derfor at din datter skal begynde at have noget mad, som kan mætte hende mere og det vil være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at spise af en sutteflaske.
Du kan gøre det at du malker ud og giver hende din mælk på flaske. Du kan godt amme hende, men når hun så har spist hos dig gennem brikken, så tilbyder du hende ekstra mælk på flaske efterfølgende.
Du kan også følge samme princip og så supplere med modermælkserstatning i stedet for modermælk eller du kan som tredie mulighed gå ind og tilbyde hende 1-2 flasker modermælkserstatning dagligt ud over amning.
Modermælkserstatning kan ved nogle børn give en anden ro i maven og det kan mætte på en anden måde. Og det kan være løsningen for jer på den ene eller den anden måde.
Det kommer til at tage lidt tid at vænne hende til dette også fordi hun sandsynligvis har lært sig at spise små hyppige måltider ved brystet og nu skal hun pludselig til at kunne rumme større mængde i maven. Det kræver tilvænning og tålmodighed fra jeres side.
Med hensyn til trøske, så er det ikke sikkert at det er dette hun har, hvis det kun sidder på tungen. Hvis du med en lille snip af en stofble kan fjerne de hvide belægninger, så kan det være mælkerester som sidder der og det er helt normalt.
Med hensyn til mylicon dråber, så kan det godt være at det kan hjælpe, det må komme an på en prøve. Jeg er dog ret sikker på at det er 'tynd mælk' som giver maveproblemerne og derfor er mit råd som sagt at I arbejder på at få hende suppleret med en flaske og gerne med lidt modermælkserstatning.
Når jeres datter bliver godt mæt, så vil hun også sove bedre og det vil være lettere at putte hende. Det krydser vi fingre for:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske