Svar: D-dråber, jern og vitaminer efter 1 år
5. marts 2006
Alder:
11 mdr.
Kære HH
Selv tak og jeg tror godt jeg forstår dit spøgsmål:o)
Når barnet når 1 års alderen, mener man at kosten kan dække barnets behov for jern. Når børn er mellem 6-12 mdr. er de igang med overgangskost og samtidig har de en stigende væksthastighed, som giver dem behov for ekstra jern. Samtidig sikrer man at barnet ikke er i jernunderskud i begyndelsen af 2. leveår.
D-vitamin får vi normalt via sollys og da små børn ikke kommer i solen, er det derfor begrænset hvor meget D-vitamin de får. Børn som har meget mørk hud, eller som går tildækket med lange ærmer, slør og lignende skal fortsætte med D-vitamin.
Hvis du har jerndråber og D-vitaminer stående, så synes jeg du skal blive ved med at give disse et par måneder endnu. Vi går jo så den lyse tid og solen i møde, hvor din dreng naturligt vil være mere ude end tidligere. Samtidig vil han stille og roligt blive i stand til at tage en tyggevitamintablet i stedet for dråberne og vil således på denne måde kunne få ekstra tilskud. I begyndelsen er det en god idé at knække vitaminpillen i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
På apoteket kan du købe børne vitaminer som tyggetabletter med forskellig smag.
Fortsat held og lykke og håber at dette var svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske