Svar: Kan mælke produktionen stoppe fra dag til dag
5. marts 2006
Alder:
2 mdr.
Hej Christina
Det er faktisk lidt forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor meget det påvirker mælkeproduktionen, når man begynder at supplere amningen med flaske. Nogle kvinder er i stand til at bibeholde amning ved siden af dette, og hos andre betyder det svind i mælkemængde.
Du fortæller at du har tabt dig rigtig meget og det er jo flot. Det er også normalt at amningen er en medvirkende faktor til vægttab efter fødslen. Det er dog også sådan at enkelte kvinder nærmest oplever at "alt næring suges ud af dem" og derfor har jeg ganske få gange oplevet at det var kontraindiceret at amme og at modermælkserstatning var den bedste løsning.
Jeg siger bestemt ikke at det er tilfældet hos dig. Det jeg gerne vilsige til dig er at du ikke skal være ked af at supplere din amning med modermælkserstatning. "Den gode mor" er jo netop hende, som sørger for at barnet er mæt, glad og tilfreds og det er jo det du gør! Så hold fast i dette, hvis det ikke lykkes for dig at øge din mælkemængde.
Når det er sagt så skal du dog ikke give op endnu og jeg vil foreslå dig følgende:
Det drejer sig først og fremmest om at lægge hyppigere til. Det vil sige, at hvis du plejer at amme hver fjerde time, så prøv i en periode kun at lade 2-3 timer gå imellem. Ved at lægge hyppigere til, så viser du kroppen at der er brug for mere mad og derfor sættes produktionen op,- efterspørgsel og udbud.
Hvis din datter er inde i en rytme hvor hun f.eks spiser ca hver 4 time, så kan du derfor vælge at lægge hende til igen efter f.eks. to timer, men du kan også malke ud efter ca 2 timer. Dog skal du vide at en malkemaskine ikke stimulerer så godt som din datter vil kunne gøre det.
Dt er sådan at 1 time efter at din datter har diet hos dig, eller du har malket ud, så vil der være dannet ca 45 pct. af mælken igen, 2 timer efter ca 75 pct., 3 timer efter ca 90 pct og 4 timer efter ca. 100 pct.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt at du lader din datter sutte så hyppigt og meget hun vil og gerne fra begge side, så begge sider stimuleres lige.
Derudover vil det være en stor fordel at du ammer om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er natamning især vigtigt, hvis man vil øge sin mælkeproduktion.
Sørg i øvrigt for at få masser af ro og hvile. Forsøg at skifte imellem de forskellige ammestillinger, så du får stimuleret brystet bedst muligt. Prøv om du kan ligge dig med hende i sengen, de meste af dagen.
Og så som du selv allerede har forsøgt, så sørg for at få rigeligt med væske. Ud over 1 maltøl/mørk hvidtøl dgl, kan du også købe ammete i helsekostforretninger, matas eller lignende steder.
Det kan normalt godt lade sig gøre at øge mælkproduktionen når ens barn er 2 mdr. gammelt. De fleste børn har det der hedder appetitspring omkring 5 uger og 12 uger, hvor man netop skal øge mælkeproduktionen, det er derfor helt normalt at dette skal gøres ind imellem og spørgsmålet er jo også om din datter simpelthen har haft appetitspring, da du begyndte med mme og udmalkening.
Hvis du følger ovenstående, så vil jeg tro at du kan øge produktionen i løbet af et par dage. Hvis du ikke mærker ændring efter 2 døgn, så må du prøve at acceptere at du giver mme til din datter ved siden af din mælk. Husk at moderfølelsen ikke sidder i brystet, men bagved i hjertet og du er altså en ligeså god mor, selvom det måske ikke lykkes for dig.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med projekt "Mere Mælk". :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske