Svar: Ammestop og fra grød til hapser
2. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Iben
Med hensyn til amning og udmalkning, så vil en malkemaskine ikke kunne stimulere dit bryst på samme måde som Julie kan, derfor vil produktionen stille og roligt gå ned. Samtidig skal du så prøve at trække tiden lidt og så må du vurdere fra gang til gang, hvad du har behov for - at få tømt brystet helt eller kun at tage toppen.
Det øger mælkeproduktionen at malke ud hyppigt mere end det øger at malke ud i længere tid. Altså får du mindre mælk ved at malke ud med længere interval, men du kan godt 'tømme' brystet, når du føler behov herfor.
Det kan hjælpe at 'spænde brystet op'. I gamle dage viklede man et klæde om kroppen og brystpartiet, idag kan en lidt stram bh (uden bøjle) måske gøre det.
Du har ret i at det er vigtigt at der ikke står noget mælk og 'sopper' inde i brystet, men det er normalt at der i flere måneder kan presses mælk ud af brystvorten eller at mælkekirtlerne kan føles, selvom det er lang tid siden man har ammet. Som regel vil mælken dog absorberes i vævet med tiden. Hvis du får feber og influenzalignende symptomer og et par panodil ikke hjælper, så tyder det dog på brystbetændelse.
Med hensyn til mad, så vil det være ganske udmærket at du prøve at gøre Julies mad mere grov og du må godt prøve med små stykker, hvis du tror hun kan klare det. Mange børn skal være 8 mdr eller mere inden de mestrer det at tygge, men jeg har også mødt børn på 7 mdr. som var i stand til at spise med en gaffel. Derfor må det komme an på en prøve. Husk dog altid at have hende under opsyn, når du giver hende noget.
Du bor jo i et rigtig livsnyderland, hvor man har mulighed for super gode råvarer og hvor det kulinariske køkken kan få tænderne til at løbe i vand (kan du fornemme min slet skjule misundelse - her er det koldt og det sner!). Benyt dig af den mulighed og giv hende mere af den mad I selv spiser.
Det lyder rigtigt at det kan være væskemangel, som giver hende hård mave, men husk også at variere hendes kost og giv hende hellere ekstra grøntsagmos end alt for meget grød.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske