Brev:
Ammestop og fra grød til hapser
2. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Ammestop og fra grød til hapser
Hej Helen
Julie har taget tude-koppen til sig og kan på den måde få nok mælk. Lige nu får hun så havremælk/mandelmælk blanding og imorgen får jeg min Nutramigen.
Jeg har i den forbindelse fundet ud af at det er min mælk hun reagerer overfor - når jeg ammer om aftenen ved 20 tiden vågner hun 4-5 timer efter og prutter. Igår gik hele dagen så uden at amme og jeg prøvede så at give hende tudekop om aftenen - og sørme om hun ikke kun vågnede af sult/vane, men ikke pga prutter.
Hun virker ret ligeglad med at undvære brystet som sådan, men jeg gav efter og ammede hende kl. 2.30 af egoistiske årsager (trods udmalkning var mine bryster ved at eksplodere, selvom jeg har trappet ned de sidste uger). Og herefter sov hun uroligt, gylpede og fik ondt i maven henad morgenen. Så det er jo helt tydeligt min mælk den er gal med.
Hvad gør jeg nu? Mine bryster er ved at eksplodere... hvor meget og hvor ofte må jeg malke ud, hvis ikke jeg vil holde produktionen ved lige? Er det ok bare lige at tage toppen når det bliver for meget? Eller skal de helst tømmes?
Da min søn sluttede med at amme gik det helt automatisk fordi han ville mindre og mindre, men efter at mælkeproduktionen var stoppet var der stadig en del knuder i brystet som blev ved med at være der. Kan det være "gammel" mælk der kan sidde på ubestemt tid? Hvordan får jeg det sidste mælk ud?
Julie får nu grød - havregrød med æble om morgenen, frugtmos om formiddagen, grøntsager/korn til frokost ved 2 tiden og aftensmad. Hun er ikke videre begejstret for det der ikke er sødt (har du vel aldrig hørt før) og i det hele taget viser hun stor interesse for at gnave i skorper, gulerødder, brød, riskiks osv.
Hvornår kan jeg begynde at give hende mere rigtig mad istedet for grød (hun har meget hård mave trods at maden er ret klumpet - nok lidt væskemangel?). Hvornår kan jeg give hende små bløde frugtstykker eller hapsere? Hun er 7 mdr idag og drikker i øvrigt flot af kop.
Knus Iben (Dolly, av)