Svar: Eftermiddagssøvn, 4 måneder
3. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
Velkommen til:o)
Børns søvnbehov er jo forskelligt, men generelt kan man sige at netop omkring 4 mdr´s alderen kan man begynde at lave lidt faste rutiner omkring putningen og man kan begynde at se lidt mere på klokken end kun at se på barnet.
Et barn på 4 mdr, vil som regel have behov for at sove 3 gange i løbet af dagen. Sammenlagt vil lurene om dagen vare ca 5 timer og nogle vil sove lidt mere andre lidt mindre. Om natten vil barnet sove ca. 10 timer (afbrudt af mad), således at det samlede søvnbehov vil være ca 15 timer i døgnet.
At jeres datter vågner tidligt om morgenen er således forventeligt, hvis hun ofte sover før kl. 19 om aftenen, fordi hun falder om af udmattelse og gråd.
Du skriver at hun starter med at sove 6-7 timer og herefter melder sig hver 2 time. Det vil sige at hun puttes kl 19 og først vågner kl. 02? Det er jo i princippet rigtig flot, og hvis I har brug for aftenerne sammen så skal I overveje, hvor meget I lige nu og her vil ændre på dette. Nogle forældre synes jo det er dejligt at børnene sover om aftenen, men til gengæld kræver børnene så deres forældre på andre tidspunkter og hos jer er det så om natten.
Umiddelbart tænker jeg at det måske kunne være rart for jer at hun begyndt at være lidt mere på om aftenen, men så til gengæld flyttede de 6-7 timer til om natten. Altså at hun lærte at sove det lange stræk om natten i stedet for om aftenen.
For at ændre denne rytme er det vigtigt at I nu begynder at prøve at lave en mere fast plan for dagen. Det tager lidt tid fordi hun netop skal have en helt ny rutine og erfaring, men tiden arbejder også for jer i og med at hun jo også skal have skemad på et tidspunkt. Skemaden er med til at give rytme og skabe mæthed, så hun forhåbentlig på sigt kan sove bedre om dagen også. En god dagssøvn er vigtigt for en god nattesøvn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst og puttes til formiddagslur
Frokost: Med tiden lidt grød og bryst og så puttes til middagslur
Tidlig eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Bryst og sover igen en lidt kortere lur end de andre
Aften: Med tiden lidt grøntsagsmos og bryst
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. Bryst
Det er en rigtig god idé at forsøge at give hende mælk sen aften. Du skriver at du har forsøgt, men jeg synes du skal prøve igen - er hun ikke i stand til at spise i søvne?
Hr I overvejet at prøve med en flaske, da hun skal passes af far og da han jo af gode grunde ikke kan amme? Det er rigtig godt at det kan lade sig gøre at du ammer, når du er hjemme, men en flaske kunne måske være en hjælp for far i længden.
Hvis I forestiller jer dette, så kunne det være en god idé at prøve at introducere en flaske for hende, f.eks. om aftenen (det kan jo godt være med din udmalkede mælk). Der er nemlig en risiko for at hun vælger flasken fra og foretrækker brystet, hvilket man jo heller ikke kan fortænke hende i. Jo ældre hun bliver, jo sværere kan det dog godt være at få hende til at tage flaske.
Hvis I slet ikke ønker at hun skal have sutteflaske, så må du blive ved med at prøve at lægge hende til i håb om at hun så flytter sit lange søvnstræk med tiden.
Når I putter hende så prøv at gøre det lidt før I egentlig synes hun virker træt. Hendes gråd og ulvetime kan godt skyldes at hun er for træt på det tidspunkt. Prøv derfor, når I laver en fast plan for dagen, at finde tidspunkter som ligger lidt før, de gør nu og se om det vil gøre en forskel.
Med hensyn til ørepropper, så må I prøve at spørge på apoteket:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske