Brev:
Eftermiddagssøvn, 4 måneder
3. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Eftermiddagssøvn, 4 måneder
Hej Helen
Jeg er ny hos dig, så jeg vil lige introducere min lille familie.
Eline er fire måneder i dag og bor samme med mor og far. Mor er på barsel de første 24 uger, derefter tager far ti uger og mor igen ti uger derefter, så vi er hjemme hos Eline til hun er 11 måneder.
Tiden herhjemme går fint. Eline virker til at trives, hun er glad og tilpas og vokser fint. Hun bliver ammet fuldt ud og det fungere fint. Vi skal om en måneds tid til at introducere noget andet, da far snart (19. april) skal overtage barslen, hvordan kan vi gøre overgangen mest blid for hende? Jeg skal skrive projekt, så jeg vil have mulighed for at amme morgen, eftermiddag og aften og nogle dage vil jeg også være hjemme hele dagen.
Vores problem er dog eftermiddagssøvn. Eline er en rigtig morgenpige, er gerne vågen og meget frisk kl.5 eller 6, en sjælden gang kl.4! Hun er ikke til at putte igen, men det er også ok. Jeg har forsøgt at trække puttetiden om aftenen, men kun til stor frustration for mor og datter, fordi hun så bliver så træt og dermed ulykkelig.
Vores dag starter altså tidligt, men så er hun også ude at sove igen kl.7 eller 8, her er hun vældig træt og sover straks i barnevognen og sover gerne mellem 2 og 4 timer. Så er hun vågen igen i et par timer, hvor hun spiser, bliver skiftet og vi er begyndt at tumle meget med hende. Så begynder hun at blive træt, men vil ikke rigtig sove, tager måske en halv time i barnevognen, vågner og er frisk i en time og så starter vi forfra igen med at forsøg at få hende til at sove...
Hvis hun får en time over middag og en time sidst på eftermiddagen er der ikke de store problemer. Men hvis ikke får vi rigtig "ulvetime" fra 17-19, hvor hun er pylleret og meget grædende. Her efter kan vi uden de store problemer, efter amning ved 19-tiden, putte hende i egen vugge hos os på soveværelset. Det er disse ulvetimer der er rigtig frusterende for os alle.
Hun spiser en gang i løbet af natten, nogle gange to, men hun tager for det meste 6-7 timers søvn først og derefter amning hver anden time, ofte fra kl.2. Det skal siges at hun også ofte vågner fordi hun taber sutten. Så det er ikke meget jeg får sovet fra første gang hun vågner. Jeg har forsøgt at give hende bryst inden vi går i seng, men hun er ikke mulig at vække og lykkes det, skyder det ikke næste måltid!
Hvordan ser du på hendes søvn, er det ok og hvordan kan vi måske gøre eftermiddagene bedre og dermed en roligere aften?
Mit andet spørgsmål er om der findes ørepropper til sådan en lille størrelse. Vi har festival her i byen og vi ville gerne kunne tage hende med derop en tur om eftermiddagen, men jeg synes, at der er meget højt musik og det er vel ikke godt for hendes små ører?
Hilsen Heidi