Svar: At spise selv - 8 mdr.
6. januar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære LL
Selv tak!
Der kan ikke sættes nogen fast alder på dine spørgsmål, da børn jo er forskellige.
Nogle børn vil i en alder af 8½ mdr være rigtig gode til at tygge og spise mad i stykker. De kan således sagtens tilbydes pastaskruer, stykker af kød, fisk, grøntsager mv. og de vil være så gode til det at de kan spise en pæn stor mængde.
Andre vil i 8½ mdr´s alderen fortsat have svært ved at tygge sig igennem maden og vil bruge så meget tid på det, at de ikke får mad nok før de er blevet for trætte. Her kan man så starte måltidet med en portion skemad og derefter tilbyde mad i små stykker, som de så sidder og spiser selv.
Ofte vil det være sådan at man f.eks. i løbet af dagen servere både mad med ske og mad i stykker. Således at din datter om morgenen får f.eks. havregrød og om formiddagen får frugt i stykker og måske lidt brød. Til frokost måske grøntsagsmos og brød i stykker - eller lidt kogte ærter, majs, gulerod mv. som du også beskriver, om eftermiddagen en lille portion A38 med bær og ½ bolle med smør og ost, til aften mad som I spiser og alt efter hvor god hun er til at spise, så server maden i stykker som hun kan spie og samtidig bliver mæt af.
Der er således ikke noget i vejen for at du prøver at dele maden op på tallerkenen med den alder hun har nu, og hvis hun er godt igang med at tygge. Hun øver også pincetgreb på denne måde. Deruover så kan maden jo være noget mere interessant at se på, når den ikke er blandet sammen og det er vigtigt at maden appellerer til synet også i farverne. Og hun kan vælge til og fra og spise det hun har lyst til.
Håber dette er svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske