Svar: Mad og søvn - 5 mdr.
7. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Kære LS
Jeg tror, som du også selv er inde på, at din datter har behov for mere at spise i løbet af dagen, for at kunne undvære mælken om natten og der sove igennem.
Med hensyn til skemad så er to måltider skemad, 1 grød og 1 mos, rigtig fint i forhold til hendes alder og det er vigtigt at du fortsat bibeholder flasken i forlængelse af skemaden, da mælkeindtaget fortsat bør være det samme - skemaden er således det der kan mætte ekstra ud over mælken. Stille og roligt vil hun kunne spise mere og mere skemad, altså større mængder af gangen og så vil mælkeindtaget samtidig blive skruet ned.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos og tilbud om flaske
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Evt. flaske
Aften: Grøntsagsmos og flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske
Som du kan se, bør hun fortsat tilbydes mælk mange gange om dagen og med den alder hun har, kan du ikke forvente at hun kan sove fra kl. 20-08 uden at få noget at spise. Børn skal være 6 mdr gamle før de ernæringsmæssigt ikke behøver mælk om natten. En tår vand kan der dog godt være behov for.
Det vil være mest hensigtsmæssigt for jer alle at de fem timer hun kan sove fra kl 20-01 i stedet lå kl 24-05. På den måde fik I alle mulighed for lidt sammenhængende søvn og det har I jo alle brug for.
Derfor vil jeg råde jer til at give hende en flaske, når I selv går i seng, således at hun får sin aftenflaske ved 19.45 og igen tilbydes flasken kl 23-23.30. På den måde får I hende fyldt op og kan forhåbentligt undgå at hun vågner kl. 01. Flasken I giver hende sen aften, kan hun spise i søvne. Prøv:o)
Med hensyn til at lægge hende ind i eget værelse, så kan dette være en udmærket idé, da man ofte er tilbøjgelige til at forstyrre hinanden om natten. Jeg er dog ikke tilhænger af "en kold tyrker", da jeg mener børn har behov for trygheden og ikke blive overladt til sig selv. Hun er stadig en lille pige:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske