Brev:
Uro ved måltider
18. marts 2025
Alder:
9 mdr.
Uro ved måltider
Kære Helen.
Mange tak for dit fine svar angående vores søns søvn. Rom blev ikke bygget på en dag, men vi gør fremskridt - og følger din plan.
Jeg skriver nu til dig med et spørgsmål angående måltider. Vil lige starte med at sige, at vores søn er godt i stand. Vejer 12,5 kilo og er 80 cm - så han mangler ikke noget:)
Vi har i længere tid oplevet en del uro ved måltiderne - vores søn rejser sig op i TripTrap-stolen, hænger sig ud over bordpladen, prøver at lave flitsbue, drejer sig og vil mærke på bagsiden af stolen osv. Han hviner og næsten skriger også indimellem.
Morgenmaden får han ca. 7.30 og det går for det meste ok. Han spiser godt. Omkring 2-3 dl havregrød med frugtmos og en banan. Han accepterer at få grøden på ske, men bliver urolig i stolen efter et stykke tid. Her tolker vi uroen som om, at han ikke vil have mere grød, hvorefter han får en banan at slutte på, som han spiser.
Frokosten er indimellem lidt sværere. Den får han typisk 11-11.30 (kan rykke sig lidt de dage, hvor vi er til rytmik eller svømning. Her får han en klemmepose med grøntsager ved 11-11.30-tiden og så lidt mere frokost, når vi kommer hjem). Hvis han får noget mad han rigtig godt kan lide, så går det ok. Bliver han introduceret til noget nyt eller får han noget han ikke kan lide, så smager han på det, spytter det ud - og så begynder han ellers at stille sig op i stolen, blive urolig og bide i sin hagesmæk.
Samme mønster som ved frokost gør sig gældende ved aftensmadstid, som er ca 17.30-18 - og det kan være lidt en kamp fordi han typisk også er træt.
Det går bedre med eftermiddagsmaden ved 15.30-tiden, hvor han får bananpandekager med lidt frugtmos på toppen. Da er mønstret mere som ved morgenmad. Måske fordi han rigtig godt kan lide det.
Nedenfor følger et par konkrete spørgsmål:
1. Indtil nu har vi håndteret uroen ved at bede ham om at sætte sig ned på numsen og så ellers fjerne det mad han ikke bryder sig om/vil spise - og tilbyde ham noget andet - f.eks. et stykke brød med smør eller noget frugt i stedet.
Jeg er dog lidt i tvivl om det er en forkert tilgang - for belønner vi ham så for, at han “ter” sig? Skal vi i stedet tage ham roligt op og konkludere, at han ikke er mere sulten?
Kan uroen handle om, at han keder sig/der skal ske noget - selv under de gode måltider kommer uroen, men her kommer den så først hen mod slutningen, når han har spist. Er det hans måde at fortælle os, at han ikke vil have mere?
2. Hvordan håndterer man bedst at han er lidt kræsen? Altså han kan gode lide hvidt brød, rodfrugter i ovnen, lasagne, risotto, pasta, tortilla, agurk og det meste frugt og sødt (eksempelvis bananpandekager), men han er ikke vild med rugbrød, pålæg af nogen slags, farskød (lidt kyllingepølser kan vi godt få i ham), fisk osv.
Resultatet er ofte, at jeg synes han får en lidt ensidig kost fordi jeg ender med at vælge de ting, som jeg ved jeg kan få i ham. Har du et godt råd til mere variation? Skal jeg bare blive ved med at tilbyde en masse forskelligt og så leve med, at han ikke vil have det stykke rugbrød med leverpostej?
3. Nogen dage er det særligt svært at få kød i ham. Bør jeg så supplere ham med jerndråber de dage?
4. Han spiser med fingrene (han får ikke længere mos til frokost og aften) og bliver tit meget griset til. Det har gjort mig i tvivl, at min svigermor synes, at vi bør styre det mere - sidde med en klud, holde ham i den ene hånd osv.
Hvordan håndterer man bedst et måltid i den alder som forælder? Jeg synes umiddelbart, at det er ok, at han styrer det så meget som muligt - så længe han ikke sidder og smider helt vildt med maden, men lidt griseri er jo svært at undgå. Vi prøver at øve med en lille gaffel, men han forstår det ikke helt - han griber dog ud efter den og kan også godt føre den til munden, men han kan ikke bruge den selv. Han har heller ikke helt mestret pincetgrebet endnu. Lyder det alderssvarende?
5. Vi er ved at nedtrappe natamningen, men måske hans tilgang til den faste føde er påvirket af, at han får for meget mælk? Kan det gøre ham mere kræsen, at han ikke er sulten nok?
Puha, det var mange spørgsmål, der går i lidt forskellige retninger. Håber, at det giver mening og at du har et par gode råd til en mor, der godt kunne ønske sig lidt mere madro, men også bare en madglad baby, hvilket vores søn jo på mange måder er.
De bedste hilsner
Moren