Svar: Bider under amning - 6 mdr.
16. marts 2025
Alder:
6 mdr.
Kære Forældre til E.
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har haft glæde at mit tidligere svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer igen.
I en alder af 6 måneder har jeres datter endnu ikke nogen fornemmelse for, at mor og bryst er to forskellige ting. Et ældre barn vil være mere bevidst om, at det ved at bide i brystet kan få en reaktion fra mor, og det at bide kan derfor blive en leg - og her kan en reaktion med et højt NEJ eller AV, derfor nogle gange være nødvendigt, fordi barnet lærer, at det her ikke er sjovt. Det bryder mor sig ikke om. Når det er sagt, så kan for voldsom en reaktion faktisk også nogle gange gøre, at barnet vil forsøge igen, for at finde ud af, hvad det mon handler om. Denne bevidsthed ses ofte i 8-10 måneders alderen, og der er jeres datter jo ikke endnu.
For jeres datter, så er brystet og mor tryghed og mad i ét samlet hele. Hun har ikke en klar fornemmelse af sig selv som adskilt individ fra mor. Så når hun bider i brystet, så er det ikke bevidst rettet mod mor som person, men er en mere umiddelbar handling, en refleks, som ikke er så bevidst og slet ikke handler om leg. Derfor er det første mor skal gøre at vurdere om lillepigen bider først eller sidst i amningen - og på den måde prøve at forebygge, at det sker.
Hvis hun bider først i amningen, så kan det skyldes utålmodighed. Altså at hun føler, at mælken ikke kommer hurtigt nok, at nedløbsrefleksen er lidt for langsom. Her kan det være en rigtig god idé, at mor stimulerer brystet, før jeres datter bliver lagt til, så mælken flyder lidt lettere til hende, når hun efterfølgende tilbydes brystet.
Hvis hun bider sidst i amningen, så kan det skyldes, at hun er ved at være mæt og ikke rigtigt sutter aktivt mere, men i stedet udforsker brystet med gummerne. Det kan altså være et signal om, at hun er ved at være færdig, og det kan være en rigtig god idé at tage brystet væk, før hun når at bide. Prøv at holde øje med hendes spiserytme, ofte vil hun begynde at bide, når hun har spist i lidt tid og ikke længere dier aktivt og rytmisk.
Hvis hun stadig når at bide dig, så må du gerne sige Nej eller Av, men prøv at holde din stemme rolig og neutral og ikke for høj. Det er vigtigt, at du signalerer, at det gør ondt, men du skal ikke skræmme hende. Hvis hun bliver bange eller ked af det, så kan hun naturligt begynde at forbinde brystet med noget utrygt og ende med ikke at ville die, præcist som du selv skriver, at du er bange for.
Det er også en god idé at tage hende fra brystet med det samme, når hun bider. Vent f.eks. et halvt til et minut, før du tilbyder hende brystet igen. På den måde kan du lære hende, at når hun bider, så forsvinder mælken. Det kan være en mild men stadig konsekvent måde at lære hende ikke at bide, og det er en god idé at reagere roligt.
Læg mærke til, om hun kikker på dig, før hun bider. Det er ikke sikkert, at hun gør det, da hun ikke er ældre, men nogle gange kan man se, at barnet måske slipper brystet en smule, søger øjenkontakt, ændrer sit suttemønster - og så bliver der bidt. Som sagt, skal hun nok være ældre, før hun gør dette, men det kan måske hjælpe dig med at finde ud af, hvornår du skal tage hende fra brystet, før hun ender med at bide dig.
Når og hvis hun ender med at bide dig, og du så efterfølgende lægger hende til brystet igen, så smil til hende, kærtegn hende kærligt, så hun stadig oplever amningen som noget trygt, hyggeligt og dejligt.
Jeres datter er også stadig så lille, at hun endnu ikke helt kan kontrollere sin mundmotorik. Derfor kan hun sagtens komme til at bide mor, uden at hun forstår konsekvensen af, hvad hun gør. At hun har fire nye tænder, gør bestemt ikke problemet mindre. Og mange børn vil naturligt afprøve disse fine tænder, for hvad kan de egentlig bruges til... Det gør dog virkelig ondt på dig, og det kan også give problemer med brystet, hvis hun virkelig bider hårdt og laver hul.
Derfor et det rigtig godt, at I er opmærksomme på at stimulere hende mundmotorisk uden for ammeperioderne. Det er super fint med bideringe, en blød babytandbørste og lignende, som hun kan gumle på og afprøve sit bideri med. De nye spidse tænder kan godt gøre lysten til at bide større, og derfor er det godt, hvis hun kan bide i noget andet end mor. Giv hende også gerne mad i hånden, som hun kan sidde med og gumle på, sutte og gnaske i, så hun også på denne måde stimuleres lidt ekstra i munden, lad hende drikke af en kop eller tudkop, så hun også træner sin tunge og læber - alt sammen med til forhåbentlig at minimere behovet for at gumle i mor.
I nævner, at I nogle gange lader hende bide i jeres fingre. Her tænker jeg, at det måske kan forvirre hende lidt, for hvorfor må hun bide jer i fingrene, men ikke i brystet eller andre steder. Det kan også være med til at forstærke hendes bideadfærd, fordi det bliver en naturlig måde at udforske verden omkring sig på. Så lige netop denne løsning vil jeg ikke anbefale, men bideringe, mad osv. er en rigtig god idé! :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske