Brev:
Bider under amning - 6 mdr.
16. marts 2025
Alder:
6 mdr.
Bider under amning - 6 mdr.
Kære Helen,
Først skal lyde et kæmpe TAK for dine råd og din vejledning ift. de udfordringer, vi oplevede i forbindelse med vores datters søvn. Vi prøvede lidt af, fandt en rytme, der virker for os og nyder nu nætterne med to-tre opvågninger.
Vores spørgsmål denne gang er i en lidt anden boldgade. E er nemlig begyndt at bide.
E har længe gerne ville bide i sine fingre, vores fingre, bideringe, legetøj og andet, hun møder på sin vej. I den seneste tid er hun dog begyndt at bide under amning. Og med fire små (og meget skarpe) tænder fordelt i over- og undermund, synes jeg ikke just, at det er en sjov tendens.
Vi har læst lidt rundt omkring, og vi synes, at der findes forskellige svar på, hvordan der bør reageres i situationen. Nogle steder skrives det, at barnet skal irettesættes roligt og blidt, men kontant nok til, at det forstår, mens der andre steder skrives, at barnet gerne skal opleve at blive ”forskrækket” i situationen, således det lærer, at den slags ikke er OK.
Jeg kan mærke, at jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal håndtere det. Tidligere har det været nok at tage hende fra brystet og lægge hende tilbage kort tid efter, men det er desværre ikke tilstrækkeligt længere. Nogle gange når hun kun lige at få fat, die kortvarigt – og så begynder hun igen.
Det er langt fra hver gang, at hun bider. Men stadig på daglig basis.
Hvordan bør situationen håndteres? Skal jeg irettesætte roligt og blidt? Eller skal jeg forsøge med et højere ”nej” eller ”av” i et forsøg på at ”forskrække” hende – og derigennem lære hende, at det gør ondt på mig? Jeg føler mig fortvivlet, og jeg kan mærke, at jeg er bange for potentielt at komme til at skræmme hende i en sådan forstand, at hun tager afstand fra mig (og/eller brystet).
Venligst,
Forældre til E.