Svar: Vågenperiode om natten
7. marts 2025
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at det går godt med lillesøster, og at hun udvikler sig i sund og god retning, dejligt :)
En del forældre oplever, at deres børn i 6 måneders alderen pludselig begynder at vågne om natten. De er ikke kede af det, men det virker nærmest som om, at de udnytter de mørke nattetimer til at ligge og pludre, hører sig selv og øve deres stemme - og det lyder faktisk som om, at det netop er dette, som I oplever lige nu.
Jeres datter går lige nu igennem et stort udviklingsspring. Hun er nu langt mere bevidst om sine omgivelser, træner nye færdigheder - både motorisk og verbalt - og det vil alt sammen kunne påvirke hendes søvn. Samtidig ændrer søvnen også sammensætning hele tiden, så den kommer til at minde mere og mere om større børn og voksnes søvn, og det betyder, at hun lige nu godt kan have tendens til at vågne lettere op mellem søvnens forskellige stadier - så det kan også være en forklaring hos jer.
Derudover så skal I naturligvis også se på hendes mad- og mælkeindtag. I fortæller, at hun får flaske, og I skriver også, at hun tidligere har kunnet sove 10-11 timer om natten med en enkelt opvågning efter mælk. Dette kan faktisk godt ændre sig nu. I takt med, at hun begynder at spise mere rigtig mad, så skal hendes behov for mælk/væske naturligt stadig stilles, og det betyder nogle gange, at de lange søvnstræk, som I tidligere har oplevet, ikke længere vil være helt så lange. Jeg tænker derfor, at hendes indtag af mad og mælk i løbet af dagen naturligt vil kunne spille ind på søvnen om natten.
Det lyder super fint med grød og mos, som I er begyndt på for ca. 2 uger siden. I løbet af de næste par uger skal hun tilbydes skemad flere gange dagligt, hun skal også tilbydes mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Grød og mos skal naturligt gradvist have mere fylde f.eks. havregrød, som mætter hende lidt ekstra, ligesom hun også skal begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos. Derudover skal hun drikke vand, og så skal hun tilbydes flaske, som hun plejer.
Det betyder, at en dagsplan, som I kan arbejde hen imod nu, vil se således ud :
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre indtil dagen begynder stille og roligt.
Morgen ca. 7.30: Havregrød, vand af kop. Frisk blød frugt i hånden at sutte på selv.
Formiddag ca. 9: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag ca. 16: Frisk blød frugt i hånden og suppleres med lidt frugtmos, vand af kop.
Får også stadig flaske om eftermiddagen og sover her måske en powernap eller springer den over, det afhænger af hvor lange de to øvrige lure er.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet må meget gerne være jeres aftensmad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19-19.30 - hvis hun har sovet 3 lure, så puttes hun naturligt senere, præcis, som I selv skriver.
Sen aften ca. 23-24: Drømmeflaske, som gives mere eller mindre i søvne, og som sikrer, at hun ikke vågner op midt nat fordi hun reelt er sulten.
Jeg tænker, at I takt med at hun begynder at få mere mad osv. hele dagen igennem, og hun samtidig også bliver ældre, så vil hun naturligt begynde at kunne sove lidt mere om natten igen. Tiden arbejder altså lidt for jer :)
Derudover tænker jeg, at det er en god idé at afvente, trække tiden lidt, og se om hun ikke selv kan finde ro. Det er vigtigt, at hun lærer, at I ikke skal pludre og hyggesnakke om natten - det er om dagen, at I er aktive. Og hvis I lader hende ligge lidt længere, naturligvis uden at hun bliver ked af det, så vil hun måske godt kunne falde i søvn igen.
Derudover, så kan du måske gøre nogle ting for dig selv, så du bedre kan falde i søvn, når du har været vågen om natten. Måske kan du lytte til en afslappende eller søvnfremmende podcast, nogle har glæde af at lytte til lidt meditationsmusik, beroligende lyde eller lignende. Du skal naturligvis have nogle høretelefoner, som du kan ligge med, og som ikke forstyrrer din mand :)
Undgå også skærme. Lad være med at kikke på din telefon, når du er oppe om natten. Det blå ys fra telefonen vil gøre det sværere for dig at falde i søvn igen. Så hvis du sætter en podcast på telefonen, så gør det hele klar, før du går i seng om natten, så du blot skal tænde på høretelefonerne, og indtil også din telefon til natbelysning.
Det er også vigtigt, at lyset på børneværelset ikke er for hvidt eller blåt. Sørg for at bruge gulligt, rødt eller ravfarvet lys, da det ikke vil appellere til vågenhed på samme måde som hvidt lys.
Overvej ørepropper - det har nogle forældre glæde af.
Overvej også, om I forældre måske kan skiftes til at hjælpe lillepigen om natten. Det er som sagt højst sandsynligt en periode, så hvis I kan skiftes og dermed få sammenhængende nattesøvn hver anden nat, så kan det være med til at gøre en kæmpe forskel - og hjælpe jer igennem denne fase.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske