Svar: Baby 5 måneder - mad og søvn
3. februar 2025
Alder:
5 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)
Det lyder som om, at I har fået skabt en rigtig god rytme hos jer. Din datter lyder til at tage rigtig fint imod skemaden, og det lyder super fint med de to gange dagligt. Sammen med skemaden får hun vand, og selvom hun stadig er for lille til at drikke større mængder vand af kop, så vil dette naturligt gradvist komme til at fylde mere af hendes væskebehov - og behovet for flasker gradvist sættes ned.
Lige nu, hvor hun er 5 måneder gammel, lyder det dog rigtig fint, at hun ofte får 7-8 flasker i døgnet - og altså stadig har behov for flaske midt nat. De fleste børn er mellem 6-7 måneder, når de begynder at kunne undvære natflasken kl. 03-04, men det afhænger naturligt af, hvor meget de spiser og drikker i løbet af dagen. Det er mere for at sige, at det sandsynligvis vil ændre sig i takt med, at hun bliver ældre, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Det lyder også meget passende med de 800-1000 ml MME i døgnet, når hun vejer 8.2 kg - det dækker hendes udregnede væskebehov helt præcist.
Jeg forstår dog godt, hvis du gerne vil arbejde på, at hun begynder at kunne undvære flasken midt nat, og om du kan gøre dette nu afhænger af, hvor stor en flaske hun efterspørger. Hvis hun drikker 150 ml, så er det sandsynligvis et helt reelt behov, men drikker hun kun 50 ml, så kan det godt handle mere om vane, som du skriver:)
Det kan være en god idé at trappe gradvist ud af flasken kl. 03/04. Det gør du ved at komme mindre og mindre mælk i flasken, så hun gradvist vænnes til ikke at behøve mælk i maven midt nat, men i stedet drikker lidt mere på andre tidspunkter af døgnet. Og så er det en god idé, hvis du gradvist kan sætte nogle andre rutiner ind - det kan f.eks. være at hjælpe hende med beroligende hænder, kærtegn, måske blive lagt om på ryggen, fordi hun er trillet rundt, give hende dynen på, som hun har sparket af osv. Så hun midt nat hjælpes videre i søvnen uden at få flasken i munden.
Når du oplever, at hun ofte vågner efter 30-40 minutter, så hænger det sammen med, at hendes søvn nu ændrer sig i sammensætning. Hos spædbørn indeholder søvnen to stadier - de sover dyb søvn og aktiv søvn - men i den alder, som din datter har nu, så begynder søvnen at indeholde flere stadier og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne sover. Og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor vågner hun op efter netop 30-40 minutter, fordi hun har svært ved at skifte søvnstadie. Her har hun på samme måde brug for din hjælp i form af kærtegn, beroligende ord, stillingsskift osv.
Hvis hun sover i barnevognen kan du trille vognen lidt og på den måde lulle hende videre ind i søvnen - præcis som du oplever - og det er helt naturligt, med den alder hun har. Så ja, de 14-15 timers søvn, som hun får i løbet af et døgn, skal hun nogle gange hjælpes lidt til at få, så du gør det helt rigtigt. Det, der er vigtigt her, er, at hun hjælpes med så lidt aktivitet fra dig som muligt. At du forsøger at hjælpe hende videre, hvor hun er lagt til at sove og ikke begynder at tage hende op, gå rundt med hende, hopper med hende på en pilatesbold - eller f.eks. giver hende en flaske i munden, hver gang hun vågner. Det lyder det bestemt heller ikke, som om du gør, men blot for at nævne det.
Og når du om dagen f.eks. hjælper hende videre med hænder, kærtegn og beroligende ord, måske med en putteklud eller lignende ved ansigtet, så kan du med fordel også bruge dette om natten. Så, når og hvis hun vågner midt nat, fordi hun er vant til at vågne her eller måske har fået lagt sig i en stilling, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, så hjælper du hende på samme måde, som du hjælper hende om dagen. Det vil være genkendeligt og trygt for hende og dermed lære hende, at hun roligt kan sove videre, alt er helt okay - og at hun ikke behøver flasken i munden for at sove. Men, du skal som sagt være opmærksom på, at det lige nu stadig godt kan være et helt reelt behov for flaske/mælk midt nat, som gør, at hun vågner.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske