Svar: Skoldkopper, bedsteforældre og smitte
13. oktober 2024
Alder:
18 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, og jeg er ked af at høre, at jeres dreng er blevet syg:)
Det er et rigtigt godt spørgsmål, du stiller - altså hvordan reaktiveres skoldkopper, hvordan får man helvedesild?
Helvedesild (herpes zoster) skyldes ganske rigtigt en reaktivering af skoldkoppevirus (varicella-zoster-virus), som forbliver inaktiv i kroppens nervevæv, efter man har haft skoldkopper. Virus ligger i en form for dvale.
Mange år senere kan dette virus blive reaktiveret. Man ved ikke præcist, hvad der reaktiverer virus, men man ved, at reaktivering ses hyppigere hos ældre mennesker (mere end 60 år gamle), eller personer med et svækket immunforsvar, f.eks. på grund af stress, sygdom eller forskellig medicinsk behandling.
Når virus bliver aktivt igen, så bevæger det sig langs nervebanerne, hvor det forårsager smertefulde blærer, og man får hududslæt, der svarer til der, hvor nervebanerne sidder - ofte i et smalt område på den ene side af kroppen. Ofte ses også feber og hævede lymfeknuder. Udslættet minder om skoldkoppeudslæt, der kommer små blærer, der går i stykker, så dannes der sår, og til sidst kommer sårskorperne. Efter 2-3 uger falder sårskorperne af.
En person med helvedesild kan smitte og give en person skoldkopper, hvis personen ikke har haft skoldkopper, eller ikke er vaccineret mod skoldkopper. MEN, man kan ikke få helvedesild af at være i kontakt med en person med helvedesild eller skoldkopper, da helvedesild skyldes en reaktivering af en skoldkoppevirus, som man tidligere er blevet smittet med.
Det betyder altså, at hvis bedsteforældre har haft skoldkopper som barn/børn, så kan de godt passe deres barnebarn med skoldkopper. Når de allerede har haft skoldkopper, så er de normalt immune overfor at få det igen. Kontakt med et barnebarn, der har skoldkopper, vil ikke direkte forårsage, at man får helvedesild. Den virus, som ligger i dvale, efter at bedsteforældrene havde skoldkopper som børn, bliver således ikke "vakt til live" ved ny eksponering fra en person med skoldkopper.
Håber, I kan bruge dette lidt videre - og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig god bedring til jeres lille dreng!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske