Svar: Skoldkopper, bedsteforældre og smitte

13. oktober 2024

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev, og jeg er ked af at høre, at jeres dreng er blevet syg:)

Det er et rigtigt godt spørgsmål, du stiller - altså hvordan reaktiveres skoldkopper, hvordan får man helvedesild?

Helvedesild (herpes zoster) skyldes ganske rigtigt en reaktivering af skoldkoppevirus (varicella-zoster-virus), som forbliver inaktiv i kroppens nervevæv, efter man har haft skoldkopper. Virus ligger i en form for dvale.

Mange år senere kan dette virus blive reaktiveret. Man ved ikke præcist, hvad der reaktiverer virus, men man ved, at reaktivering ses hyppigere hos ældre mennesker (mere end 60 år gamle), eller personer med et svækket immunforsvar, f.eks. på grund af stress, sygdom eller forskellig medicinsk behandling.

Når virus bliver aktivt igen, så bevæger det sig langs nervebanerne, hvor det forårsager smertefulde blærer, og man får hududslæt, der svarer til der, hvor nervebanerne sidder - ofte i et smalt område på den ene side af kroppen. Ofte ses også feber og hævede lymfeknuder. Udslættet minder om skoldkoppeudslæt, der kommer små blærer, der ...

Annonce

... går i stykker, så dannes der sår, og til sidst kommer sårskorperne. Efter 2-3 uger falder sårskorperne af.

En person med helvedesild kan smitte og give en person skoldkopper, hvis personen ikke har haft skoldkopper, eller ikke er vaccineret mod skoldkopper. MEN, man kan ikke få helvedesild af at være i kontakt med en person med helvedesild eller skoldkopper, da helvedesild skyldes en reaktivering af en skoldkoppevirus, som man tidligere er blevet smittet med.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det betyder altså, at hvis bedsteforældre har haft skoldkopper som barn/børn, så kan de godt passe deres barnebarn med skoldkopper. Når de allerede har haft skoldkopper, så er de normalt immune overfor at få det igen. Kontakt med et barnebarn, der har skoldkopper, vil ikke direkte forårsage, at man får helvedesild. Den virus, som ligger i dvale, efter at bedsteforældrene havde skoldkopper som børn, bliver således ikke "vakt til live" ved ny eksponering fra en person med skoldkopper.

Håber, I kan bruge dette lidt videre - og at det giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig god bedring til jeres lille dreng!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

18. oktober 2024 | Sygdom | 14 mdr.

Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?

Kære Helen Vores datter på 14 måneder har fået enten skoldkopper eller hånd-...

24. september 2024 | Sygdom | 8 mdr.

Tredagesfeber

Kære Helen. Lillebror på 8 måneder fik pludselig høj feber i går aftes -...

24. august 2024 | Sygdom | 1 mdr.

Vil kun sove lur i vikle

Kære Helen. Jeg har en skøn datter på vej til de 7 uger, som har været et...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.