Svar: Rugbrød - hvordan?

6. august 2024

Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rugbrød, og hvordan vi lærer vores børn at spise det - for de fleste danskere er rugbrød en vigtig del af kosten:)

Der er flere ting, som du kan gøre for at vænne din dreng til rugbrød, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:

- Start med øllebrød. Din dreng er glad for grød og mos, og du må meget gerne lade øllebrød være en del af hans grød, så han får lidt variation og på den måde naturligt vænner sig til rugbrødssmagen.

- Vælg rugbrød uden hele kerner. Så længe han er så lille, så kan han ikke fordøje kernerne, - det er godt for ham at få lidt fuldkorn, men altså ingen hele kerner.

- Fortsæt med at give ham ristede rugbrødsbjælker i hånden, det vil også vænne ham til smagen af rugbrød, samt styrke ham mundmotorisk. At lære at spise rugbrød vil på sigt kræve, at han kan tygge og bruge sine kæber godt.

- Vælg blødt rugbrød og skær evt. skorperne af i begyndelsen, da de kan være lidt sværere at tygge.

- Kom smørbart pålæg på rugbrødet. Det kan være smør eller blandingsprodukt, lidt leverpostej, lidt smøreost, avokado eller lignende, som kan gøre det lettere for ham at tygge og synke rugbrødet.

- Nogen vælger at lægge rugbrødshapserne i en lille smule vand, som brødet kan suge op af tallerken og dermed blive ekstra blødt, ...

Annonce

... før det serveres.

- Kombiner gerne rugbrød sammen med andre fødevarer f.eks. sammen med lidt kogte grøntsager eller måske lidt sødt som hindbær eller jordbær skåret i kvarte. Du kan også komme lidt ablemos eller lignende på rugbrødshapserne, da mange børn godt kan lide den lidt søde smag og så er det også med til at gøre rugbrødet blødere og lettere for ham at tygge.

- Sørg for at skære brødet ud i meget små hapsere, så længe han ikke er ældre. Det er vigtigt, at han ikke får brødet galt i halsen - og så skal du naturligvis altid have ham under opsyn, når han spiser og sidder med mad i hånden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover så tænker jeg, at du skal give ham tid. Han er 6 måneder nu, og de fleste børn vil i 7-8 måneders alderen gradvist blive bedre til at tygge. I den alder begynder de at bruge deres tyggemuskler på en lidt anden måde, og det vil hjælpe ham med også at spise rugbrød.

Det vil være rigtig godt, at du nu prøver at styrke ham mundmotorisk ved f.eks. at give ham kød og fisk i grøntsagsmosen og gradvist f.eks. mose lidt af grøntsagerne med en gaffel i stedet for en blender. Jo mere han vænner sig til at maden naturligt får mere og mere bid, jo mere vil han også blive i stand til at kunne tygge rugbrødshapsere.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder