Svar: Hvilke frugter og bær til baby?
30. juli 2024
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål om frugt og bær til baby:)
Jeres datter må få det hele - og hvor er det bare dejligt med en svigerfamilie, som er leveringsdygtige i så meget forskelligt! Det lyder super lækkert!
Æbler - bør skrælles og koges, moses eller rives
Pærer - bør skrælles og koges, moses eller rives
Blommer - bør skrælles og koges, moses
Abrikoser - bør skrælles og koges, moses
Jordbær, hindbær, blåbær, brombær må hun også gerne få. Du kan koge bær til en mos, der kan bruges som topping på en grød og f.eks. have lidt bærmos liggende i fryseren. Du kan også give bærrene friske. Blåbær bør ofte skæres i halve, så de ikke kan sætte sig fast i halsen. Det vil ofte også være nødvendigt at dele jordbær, hindbær og brombær, så stykkerne ikke er for store og hårde. Friske bær kan også moses med en gaffel.
I takt med, at din datter bliver ældre og bedre til at håndtere maden i munden, så kan du begynde at give frugt og bær i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på, ligesom du hen af vejen kan tilbyde små bidder, som hun kan øve sig i at tage med pincetgreb.
Kirsebær må hun også gerne få. Her skal du være opmærksom på stenen i midten, som naturligt skal fjernes før servering, og kirsebær bør også halveres eller skæres ud i kvarte.
Ribs kan hun også få. Det kan være en god idé at koge og mose dem - det reducerer deres syrlighed lidt.
Stikkelsbær kan også være lidt syrlige og hårde. Derfor er det også en god idé at koge og mose dem. Fjern stilke og skær dem i mindre stykker, før du koger og moser dem.
Hun må som sagt gerne få friske abrikoser, men du skal være opmærksom på tørrede abrikoser. Vælg​​​​ altid d​​​e brune økologiske abrikoser til børn og ikke de orange, som kan indeholde sulfitter, som hun ikke må få. To tørrede abrikoser kan overskride det acceptable daglige indtag (ADI) for et barn på 30 kg.
Med hensyn til citrusfrugter, så må hun gerne få dette. Altså f.eks. appelsin, mandarin, grape, pomelo og lignende. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i bogen "Mad til små: "Det er godt at give frugt sammen med den jernholdige mad. Citrusfrugter, æbler, pærer og de fleste andre frugter indeholder C-vitamin, der hjælper kroppen med optage jernet fra den øvrige mad, som barnet spiser."
Citrusfrugter kan derfor indgå som del af en varieret kost. Hvis du er urolig for at tilbyde din datter nogle bestemte typer frugt eller bær, så kan du introducere lidt ad gangen, altså små mængder og en ting ad gangen for at se, hvordan hun reagerer på dette. Men som udgangspunkt må hun altså få det hele.
Håber dette hjælper lidt videre - og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske