Svar: Hvilke frugter og bær til baby?

30. juli 2024

Alder:
7 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål om frugt og bær til baby:)

Jeres datter må få det hele - og hvor er det bare dejligt med en svigerfamilie, som er leveringsdygtige i så meget forskelligt! Det lyder super lækkert!

Æbler - bør skrælles og koges, moses eller rives
Pærer - bør skrælles og koges, moses eller rives
Blommer - bør skrælles og koges, moses
Abrikoser - bør skrælles og koges, moses

Jordbær, hindbær, blåbær, brombær må hun også gerne få. Du kan koge bær til en mos, der kan bruges som topping på en grød og f.eks. have lidt bærmos liggende i fryseren. Du kan også give bærrene friske. Blåbær bør ofte skæres i halve, så de ikke kan sætte sig fast i halsen. Det vil ofte også være nødvendigt at dele jordbær, hindbær og brombær, så stykkerne ikke er for store og hårde. Friske bær kan også moses med en gaffel.

I takt med, at din datter bliver ældre og bedre til at håndtere maden i munden, så kan du begynde at give frugt og bær i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på, ligesom du hen af vejen kan tilbyde små bidder, som hun kan øve sig i at tage med pincetgreb.

Kirsebær må hun også gerne få. Her skal du være opmærksom på stenen i midten, som naturligt skal fjernes før servering, og kirsebær bør også halveres eller skæres ud i kvarte.

Ribs kan hun også få. Det kan være en god idé at ...

Annonce

... koge og mose dem - det reducerer deres syrlighed lidt.

Stikkelsbær kan også være lidt syrlige og hårde. Derfor er det også en god idé at koge og mose dem. Fjern stilke og skær dem i mindre stykker, før du koger og moser dem.

Hun må som sagt gerne få friske abrikoser, men du skal være opmærksom på tørrede abrikoser. Vælg​​​​ altid d​​​e brune økologiske abrikoser til børn og ikke de orange, som kan indeholde sulfitter, som hun ikke må få. To tørrede abrikoser kan overskride det acceptable daglige indtag (ADI) for et barn på 30 kg.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til citrusfrugter, så må hun gerne få dette. Altså f.eks. appelsin, mandarin, grape, pomelo og lignende. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i bogen "Mad til små: "Det er godt at give frugt sammen med den jernholdige mad. Citrusfrugter, æbler, pærer og de fleste andre frugter indeholder C-vitamin, der hjælper kroppen med optage jernet fra den øvrige mad, som barnet spiser."

Citrusfrugter kan derfor indgå som del af en varieret kost. Hvis du er urolig for at tilbyde din datter nogle bestemte typer frugt eller bær, så kan du introducere lidt ad gangen, altså små mængder og en ting ad gangen for at se, hvordan hun reagerer på dette. Men som udgangspunkt må hun altså få det hele.

Håber dette hjælper lidt videre - og rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!