Mælk og allergidisponering

29. juli 2024

Alder:
5 mdr.

Mælk og allergidisponering

Kære Helen

Min dreng, som nu er godt 5 måneder gammel, er for 3 uger siden begyndt at få lidt smagsprøver på grød og mos, og det går rigtig fint. Nu spiser han ofte ca. 1 dl. grød eller mos to gange dagligt. Jeg laver maden med udmalket modermælk, og har indtil videre lidt i fryseren, som jeg kan bruge.

Sammen med maden tilbydes han vand af kop, og derudover ammer jeg ham, når han har behov. Hans mælkebehov dækkes således fint via min mælk, og jeg vil ...

Annonce

... naturligvis gerne fortsætte med at amme ham så længe som muligt - men overvejer lidt, om jeg skal fortsætte med udmalkningen for at han kan få min mælk, eller om jeg kan give ham specielerstatning i grød og mos?

Hvad vil du anbefale at jeg gør i forhold til mælk og allergi? Han er dobbeltdisponeret for allergi, da både jeg og hans far har haft børneeksem og også døjer med høfeber.

Håber du kan hjælpe og på forhånd tak for dine altid gode svar:)

Kærlig hilsen
Henri

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

1. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet

Kære Helen. Jeg har tidligere skrevet ang. min søns manglende søvn. Det er...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor