Brev:
Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.
26. juli 2024
Alder:
2 år, 5 mdr.
Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.
Hej Helen.
Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en lillebror. Det bliver faktisk bare værre og værre, og han er lige blevet 4 måneder.
Hun trives rigtig godt i dagplejen, men herhjemme græder hun hele dagen. Hun kalder moar moar hele tiden og vil kun sidde på mit skød eller bæres rundt. Hun græder fuldstændig hysterisk hvis jeg ikke lige kan tage hende op. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre i den situation. Jeg giver hende al den opmærksomhed jeg kan, kys kram og leger med hende. Men det er kommet så vidt, at det virkelig kan mærkes på hendes humør og trivsel herhjemme. Hun er meget nedtrykt og vil ingenting. Hun plejer at være en glad pige.
Far arbejder rigtig meget og er først hjemme kl 17 hver dag, og jeg står derfor meget alene med de to. Jeg har ikke rigtig nogen ellers der kan hjælpe. Og det er netop når vi er alene hun reagerer så voldsomt, dog også efterhånden når far er her.
Vi ved simpelthen ikke hvordan vi får vendt den onde spiral hun er i.
Vi giver hende faste rammer og rutiner.
Det skal nævnes at hun altid har været en meget sensitiv pige, og jeg tror også det er derfor hun reagerer så voldsomt.
Jeg kan næsten ikke bære at se hende så ked af det og har virkelig brug for nogle råd.
Jeg forsøger at inddrage hende i pasning af lillebror, men det er ikke meget hun vil deltage.
Hun er ellers glad for ham og giver ham pys osv, men hun kan slet ikke forliges med at skulle dele mig.
Jeg anerkender hendes følelser og siger jeg er der for at hjælpe hende, men hun bare græder og græder.
Jeg håber virkelig du kan komme med nogle gode råd.
På forhånd tak