Svar: Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

26. juli 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med, at I har fået en lillebror:)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at anerkende jeres datters følelser - præcis som du allerede forsøger. Fortæl hende, at det er helt okay, at hun kan være ked af det, at hun ikke altid synes, lillebror er sjov, spændende, eller måske ligefrem synes, at han er irriterende. Du må meget gerne sætte ord på, så hun føler sig set og forstået.

Prøv også om du kan skabe tid, hvor hun er alene sammen med jer. Nogle gange bare mor og datter, andre gange far og datter - men så hun mærker, at hun stadig bliver prioriteret, og at hun ikke behøver tage hensyn til lillebror hele tiden. Og så det I laver med hende naturligt er noget, som hun interesserer sig for, og som passer til hendes alder og udvikling - så det er noget man kan, fordi man er storesøster og en stor pige, men som lillebror naturligt ikke kan, for han er en baby. Så hun føler sig særlig.

Det er rigtig godt, at du forsøger at inddrage hende i pasningen af lillebror, også selvom det er begrænset, hvor meget hun deltager. Prøv at finde små opgaver, som kan gøre hende stolt og glad. Du kan f.eks. bede hende hente vådservietter, en ny ble eller lignende. Hun kan også være med til at vælge, hvilket tøj lillebror skal have på, eller du kan inddrage hende, når han får mælk, eller du kan vise hende, hvordan hun kan synge for ham, vise ham en rangle eller lignende. Når du inddrager hende, så vil det naturligt være med til at gøre, at hun stadig føler sig vigtig, hun har en vigtig rolle, og er ikke blot på sidelinjen og ser på.

Nogle børn kan have glæde af en form for kalender eller tidsplan, som med billeder viser, hvornår der f.eks. bruges tid på hende og på lillebror - både tid hver for sig, og også tidspunkter, hvor I er sammen som familie. Visuelle billeder kan gøre det lettere for hende at forholde sig til, hvad der skal ske - og måske ligefrem glæde sig til det. Der kan f.eks. være billeder af jer, som spiser morgenmad sammen, et billede af hende i dagtilbud, et billede af jer om eftermiddagen, hvor I spiser snacks sammen, leg med lillebror, én-til-én-tid med mor, hvor I f.eks. sidder og læser en bog sammen, et billede af far, som kommer hjem, byggetid med far og hende osv. Der kan f.eks. også være et billede af lillebror som sover og så et billede af, hvad I to laver, når lillebror sover. Så det bliver mere tydeligt for hende, hvornår hun er prioriteret. Og så hun får en følelse af, at der stadig er plads til hende i hverdagen, og at I netop gerne vil hende, gerne vil være sammen med hende.

Prøv at medtænke, om du nogle gange kan aktivere din datter på en måde, hvor hun går lidt frem og tilbage og ikke nødvendigvis hele tiden skal have din opmærksomhed. Når du er nødt til at tage dig af lillebror, så kan hun måske lege med en babydukke imens, forsøge at efterligne, de ting hun ser, at du gør - og du kan hjælpe hende med f.eks. af- og påklædning af dukken osv., selvom du sidder med lillebror. Det kan også være, at hun kan bygge puslespil, lege med kaffestel, køkken eller lignende, hvor du er lidt med på sidelinjen, og hun har en fornemmelse af, at du stadig er der, men hvor hun også leger lidt for sig selv.

En tur på biblioteket kan være en god idé, fordi I her kan låne bøger om følelser. Det at læse om andre, som synes det er svært pludselig at skulle dele mor og far med en anden kan være en god måde at tale med hende om, hvordan hun egentlig har det, og at det er helt okay, at hun har det sådan. Der findes forskellige muligheder f.eks. "Søster og bror - ...

Annonce

... lille og stor" af Kim Fupz Aakeson - en samling af 6 bøger, der beskriver de følelser, som man kan have, uanset om man er den lille eller den store. Eller f.eks. "Willi bliver storebror" af Kirsten Sonne Harald, om Willi, der ønsker sig en lillebror, men får en lillesøster. Eller f.eks. "Jeg vil osse være baby" af Mats Letén, som også handler om søskendejalousi, og at det måske ikke er så tosset at være "den store". Børnebibliotekaren kan helt sikkert guide jer til nogle gode bøger.

Du nævner, at I forsøger at skabe faste rammer og rutiner - og det er super godt. Faste rutiner giver genkendelighed og dermed tryghed, og det vil naturligt kunne give hende en følelse af tryghed, når nu familien er gået fra at være tre til at være fire. Det er dog vigtigt, at rutinerne ikke er for restriktive, for hun må ikke føle det uretfærdigt eller føle, at reglerne er ulige fordelt mellem hende og lillebror. Det er vigtigt, at I forsøger at holde fast i spisetider og sovetider, men aktiviteter derimellem kan godt være lidt mere fleksible, så prøv at spørge hende, hvad hun gerne vil, lad hende være med til at bestemme, så hun føler, at hun bliver lyttet til og også føler, at hun måske har lidt kontrol i en hverdag, som naturligt har ændret sig meget.

Nogle børn har glæde af, at man en fast ugedag aftaler, at hun kan vælge, hvad I skal lave. I kan f.eks. godt italesætte, at I f.eks. søndag har X-dag (hendes navn-dag eller X-tid), og hvor I vil lave storesøster ting, ting som hun synes er sjove. Giv hende f.eks. 2-3 valgmuligheder, så I overordnet stadig bestemmer - det er ikke fordi, hun skal vælge mellem alt i hele verden, og mulighederne skal også stadig begrænses til noget, som rent faktisk er muligt. Men måske kunne I tage en tur i skoven, en tur til stranden, besøge en bondegård, lave en picnic, øve at cykle, vaske bilen, tage i svømmehallen, eller hvad I nu kan finde på.

Husk også at rose hende, hvor alt det gode og dejligt, hun kan og gør, så hun hører direkte, hvad det er, I synes særligt om ved hende. Hun må ikke tvivle op, at hun stadig er vigtig for jer. Man siger normalt, at søskendejalousi består af de tre følelser - vrede, sorg og angst:

Vrede - Det er vreden over at være sat i denne situation, vreden går ofte ud over mor. Fordi det er dig, der har været gravid, har bragt lillebror hjem, sidder tæt med ham, giver mælk, nusser, kærtegner osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sorg - Det er sorgen over at have mistet det at have mor og far for sig selv. At hun nu skal dele jer med ham, og at jeres tre-enighed er slut.

Angst - Det er angsten over, om I nu elsker ham mere. end I elsker hende. Om han vil tage hendes plads, så der ikke længere er brug for hende på samme måde.

Når storesøster ser jer sidde med lillebror, kæle, knuse, kramme, kysse, kærtegne osv. Og når hun hører, hvordan I pludrer med ham, ser på ham, smiler til ham osv. så får hun en følelse af "de to har noget sammen. De giver det til hinanden og ikke til mig", og det gør oprigtigt ondt. Det gør hende både vred, ked af det og bange.

Det er stærke følelser, og det er vigtigt, at I anerkender disse følelser og igen og igen lader hende fornemme, at I naturligt stadig er der for hende, og at kærlighed er der masser af. Og I må igen gerne sætte direkte ord på, hvor meget hun betyder, og hvor glade I er for at have hende, at I slet ikke ved, hvad I skal gøre, hvis I ikke har hende. Hun skal vide, at hun er noget helt særligt, at I elsker hende, og at ingen nogensinde kan tage hendes plads.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:) Knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

9. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Når små børn er bange

Kære Helen Vi har lille H som nu nærmer sig 2,5 år. Over de sidste par...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre