Annonce

Annonce

Svar: Motorisk sansesøgende


28. maj 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at jeres dreng pludselig og helt umotiveret begynder at skubbe, sparke og slå. Det virker naturligt meget voldsomt, når han pludselig rejser sig, går til den modsatte ende af rummet for at reagere fysisk mod et andet barn - og da I ikke oplever det derhjemme, så er det naturligvis rigtigt svært for jer at finde ud af, hvad det handler om og også at lære ham, hvad han kan gøre i stedet. Og det er bestemt ikke rart at møde ind i vuggestuen og så få en besked om, at jeres dreng har reageret fysisk på denne måde, det, tænker jeg, vil gøre alle forældre kede af det og bekymrede...

I har fået at vide, at jeres dreng er motorisk sansesøgende, hvilket betyder, at han har et større behov for sensoriske input. Han vil sandsynligvis søge intense følelser gennem fysiske reaktioner - altså via bevægelse og leg, men også via spark, slag, skub.

Børn oplever verden med alle deres sanser. Det sker via en automatiseret neurologisk proces, som organiserer, differentierer og samordner information fra vores sanser og giver os mening til at handle i forhold til de informationer, som vi får. Nogle børn har dog udfordringer med deres sanseintegration, hvilket kan vise sig meget forskelligt.

Hos mange børn ser man det ved, at barnet f.eks. ikke bryder sig om af- og påklædning, barnet bryder sig ikke om at blive vasket med en klud, eller barnet kan have svært ved at spise - madens konsistens, temperatur osv. kan være direkte ubehagelig. Nogle børn vægrer sig også mod fysisk kontakt og kærtegn, de putter sig ikke ind til forældrene, og de kan have svært ved at fornemme, hvilken berøring der er rar... Og så er der også børn, som reagerer modsat - så i stedet for at afvise sansestimulering, så er barnet ekstra sansesøgende, og det lyder som om, at jeres dreng er det.

Sansesøgende børn søger, som navnet siger, ekstra sensorisk stimulering. Og når man er motorisk sansesøgende, så søger man ofte stimuli, der har med berøringssansen (den taktile sans), kropssansen (den proprioceptive sans) og ligevægtssansen (vestibulær sansen) at gøre. Hvis disse sanser ikke stimuleres tilstrækkeligt, så vil barnet kunne føle sig rastløs og blive frustreret - og for at kompensere kan barnet så bevidst eller ubevidst søge at få dækket disse sanser.

Når det ofte er sværere for jeres dreng at være indenfor og lettere at være på legepladsen, så hænger det sandsynligvis sammen med, at han udenfor får ekstra sensorisk stimulation, hvilket hjælper ham med at regulere sine sensoriske behov bedre. Når han er udenfor, så kan han bruge sig selv fysisk på en helt anden måde, han kan løbe, klatre, hoppe, cykle osv. og det, at han kan bruge kroppen, mindsker behovet for at søge sensoriske input.

Når han er indenfor, så er der meget begrænset plads, hvilket kan gøre ham frustreret og føre til ophobet energi, som han ikke kan komme af med - og så reagerer han fysisk. Samtidig er der ofte flere regler indendøre, hvilket kan være svært for ham at forstå og følge, da han ikke er ældre, end han er - hvor på legepladsen, er der plads til mere fri leg, så det er langt mindre stressende for ham at lege udenfor.

I nævner også, at han ofte leger med sig selv, eller med de voksne - og jeg tænker også her, at sociale interaktioner er lettere og mindre strukturerede udenfor. Indenfor kræver aktiviteterne ofte, at man samarbejder og leger med andre, hvilket kan være svært for ham. Det er her også lettere at lege med og samarbejde med voksne, som tuner ind på ham og hans behov, hvor leg med børn er mere udfordrende for ham.

Derudover så spiller sproget ofte også ind. Han har sandsynligvis et forholdsvist stort ordforråd allerede, men det er naturligt stadig svært for ham at sætte ord på sine følelser og oplevelser. Han kan ikke sige, at han føler sig overset, eller måske føler sig under- eller overstimuleret. Han kan ikke sætte ord på sin rastløshed eller den stress og uro, som han måske føler i kroppen - og når han mangler ord, så reagerer han naturligt fysisk.

Det er vigtigt, at I (og pædagogerne) forsøger at holde lidt øje med ham for at finde ud af, hvornår hans fysisk adfærd og dermed hans behov for at være motorisk sansesøgende øges. Det kan være på bestemte tidspunkter, eller der kan være noget i hverdagen, som trigger dette - og det er vigtigt at ...


Annonce

... afdække dette for at kunne støtte og hjælpe ham, før det sker.

Det er også vigtigt, at I (og pædagogerne) medtænker strukturerede aktiviteter, som giver ham de motoriske sanseinput, som han søger - altså som styrker hans berøringssans (taktil sans), kropssans (proprioceptive sans) og ligevægtssans (vestibulær sans):

BERØRINGSSANSEN (taktil sans). Det er registrering af f.eks. tryk, temperaturer, vibrationer.

Leg med forskellige materialer, f.eks. lege med modellervoks, ler eller slim. I kan lave følelege, hvor han skal mærke på f.eks. sand, ris, korn, vand, skum, noget lunt, noget koldt.

I kan male med fingerfarver, lave hånd- eller fodaftryk med maling, I kan klippe og klistre med forskellige materialer som f.eks. papir, stof, garn, sten, muslinger osv.

Massage med olie eller lotion over hele kroppen, hvor I masserer hans krop og alle kroppens dele. I kan også prøve at bruge en børste, en fjer, en blød svamp eller lignende på kroppen, så han kan mærke, hvordan berøringen føles forskelligt.

KROPSSANSEN (den Proprioceptive sans). Det er kroppens evne til at fornemme sin egen position og bevægelse.

I kan skubbe eller trække tunge genstande. Det kan være fyldte kasser eller legetøjsvogne. Det kan være en børne-trillebør i haven, hvor han kan hjælpe jer med at flytte blade, jord og andet. Eller det kan være en traktor med lad og frontlæsser, som er stor nok til, at han selv kan køre på den, trække den efter sig, læsse den osv.

Lad ham også prøve at bære tunge rygsække, eller fyldte poser med bøger eller sand. Naturligvis kun i en vægt, som han kan klare, men hvor han stadig skal bruge sine kræfter.

Hop på trampolin kan også være godt, ligesom en forhindringsbane, hvor han skal forcere forhindringer i forskellige højder kan være en idé.


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


I kan også lege, at I er dyr, hvor I skal bevæge jer omkring f.eks. "gå som en bjørn", "hoppe som en frø", "krybe som en slange" osv.

LIGEVÆGTSSANSEN (Vestibulær sansen). Denne sans er bla. balance, koordination og rummelig orientering.

Det vil være rigtigt godt, hvis I kan hjælpe ham med at gynge og snurre rundt. Det kan være på en traditionel gynge eller en sansegynge.. måske har I plads til en gynge i haven.

I kan øve balance på en balancebom, eller I kan tegne en linje på jorden, som han skal øve sig i at gå lige på. I kan også øve at stå på et ben eller lave yoga-øvelser med ham, som kræver lidt balance.

En klatrevæg kan være en god idé, det samme kan en rebstige i et træ eller i et gyngestativ. I kan også lave en forhindringsbane, som kræver, at han både kravler, klatrer, hopper og balancerer for at komme igennem den.

Hurtige bevægelser som at rutsje ned af en rutsjebane er også godt. Det er også godt med cykling på en løbecykel eller lignende.

Når man tilbyder aktiviteter, der stimulerer især berøringssans, kropssans og ligevægtssans, så kan man ofte hjælpe de motorisk sansesøgende børn med at få opfyldt deres behov på en struktureret og positiv måde. Det vil derfor kunne hjælpe jeres dreng med at regulere sig selv, så han stille og roligt nedsætter behovet for at reagere fysisk overfor andre børn.

Du spørger, hvad man kan gøre ved et motorisk sansesøgende barn, og jeg tænker, at det vil være super godt, hvis I kan lægge leg og aktiviteter ind i dagene, som noget helt fast. Har I hjemme lidt struktur i forhold til at stimulere ham, så vil han sandsynligvis også bedre kunne tage med jer i butikker eller være med en tur på strøget. Hvis I er opmærksomme på, at han skal stimuleres motorisk, så kan I måske også udnytte jeres ture til at besøge steder, hvor han netop kan blive stimuleret lidt, hvorefter han så måske vil kunne sidde mere stille i klapvognen igen:)

Børn i 2-3 års alderen er naturligt meget nysgerrige og aktive. De udforsker verden gennem bevægelse og sansesøgning, og motorisk sansesøgning kan være en del af barnets normale udvikling. Du spørger, om der kan være tale om noget andet f.eks. ADHD. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der kan være andre underliggende faktorer, som spiller ind, men diagnoser som f.eks. ADHD er for tidligt at stille, og mange faktorer spiller ind. Jeg tænker, at I lige nu skal forsøge at medtænke, hvordan I kan støtte jeres dreng bedst muligt og være glade for, at han går i en vuggestue, hvor personalet er opmærksomme på netop at støtte ham og den udvikling, som han går igennem.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.

Meget træt 3-årig og reaktion

Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...

Læs hele brevet og Helens svar


15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år


Annonce