Motorisk sansesøgende

28. maj 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen,

Så er det os igen 😅
Vi har jo en dejlig dreng på 2 år og 7 mdr. han er en frisk fyr med gang i kroppen.

Lidt fakta:
- er flyttet vuggestue for 3 mdr. siden. Trives rigtig godt og han er glad hver morgen
- har droppet lur og sover nu fra kl. 18-05:30/06:00
- har klare rutiner hver dag
- er meget aktiv, kan sidde lettere fordybet, men “kun” 5-10 af gangen (kan sagtens sidde stille og spise, falder i søvn selv)
- søger vores opmærksomhed tit
- motorisk sansesøgende
- bliver storebror slut sep.

I hans tidligere vuggetue fandt man frem til han var det de kaldte “sansemotorisk søgende”. Vurderet ud fra han næsten altid var i bevægelse og søgte de steder hen hvor der skete noget. Han var/er meget opmærksom og kan ikke håndtere, hvis nogen går ud af døren og han ikke skal med. Så bryder hans verden sammen.

Han har været/er lidt hård ved de andre børn - men ikke noget de vurdere var skadeligt for relationen.

I den nye vuggestue gik der 2 mdr. så satte de ham i et trivselsprogram. Udelukkende på grund af hans motoriske uro. De genkalder alt ovenstående. Og har observeret at han helst vil være udenfor og slet ikke kan håndtere at være inde en hel dag. Samt at han hele tiden har antennerne ude og på den måde altid parat

Hende der observeret konstateret det samme - motorisk sansesøgende og pædagogerne fik værktøjer:
Fx
- afledning til hvis andre skulle ud af døren og han blive på stuen
- øvning af turtagning i leg
- kropsmassage
- tydelig kommunikation
- ...

Annonce

... ingen tale hen over hovedet på ham (ift. afstemning af fx tur mm.)

Næste skridt er en fys der kommer næste uge skal se observere ham.

Så langt så godt

Men der er en ting der går mig på.
De nævner han er hård ved de andre børn.
Han er selvfølglig som en 2.5 årig vil være - men han er begyndt umotiveret at skubbe, slå og sparke. Som I at han kan sidde i den ene ende af rummet, rejse sig og gå til den anden ende af stuen for at slå/sparke/skubbe. Det er de helt små og se jævnaldrende.

Når han blive irettesat, kaster han sig på gulvet og bliver ked af det og forsøger at få opmærksomheden afledt.

De oplever det gerne indenfor - det er ikke det samme udenfor.
Udenfor render han gerne på cykelbanen og leger med sig selv. Hvilket han nærmest udelukkende gør.
Han vil gerne lege med voksne med ikke børn.

Vi oplever ikke han slår/sparker/skubber herhjemme.
Men her har han jo også alt opmærksomheden (lidt endnu)

Når vi er ude med ham, har vi det barn der ikke vil stå i kø, som løber i stedet for at gå, ikke vil sidde i hans klapvogn men hellere udforske verden. Strøgture bliver det altså ikke til😅
Men vi oplever ikke et udadreagerende barn, som de gør i vuggestuen.

Er det fordi der skal være højt til loftet hele tiden?
Eller noget andet.
Og hvad kan man gøre ved motorisk sansesøgende børn?
Kan der være noget andet - adhd?

Jeg gruer for børnehave lige om lidt og for om han kan danne relationer, side stille og bare generelt være mere rolig end nu.

Hvad tænker du?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

9. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Når små børn er bange

Kære Helen Vi har lille H som nu nærmer sig 2,5 år. Over de sidste par...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor