Svar: Cyklus efter fødsel

16. maj 2024

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er super fint også at stille spørgsmål om sig selv ;)

Det er helt normalt, at du endnu ikke har fået din menstruation. Det hænger højst sandsynligt sammen med, at du har fuldammet længe, og at du stadig ammer om natten:)

Det er sådan, at amning ofte forsinker genoptagelsen af menstruationen. Når man udelukkende ammer, så vil man ofte opleve en længere pause, og for nogle kvinder går der et år eller mere, før menstruationen vender tilbage.

Det er også helt normalt, at ammeforløbet varierer meget fra barn til barn, og selvom du fik menstruation efter 7-8 måneder ved dit første barn, så kan det sagtens være forskelligt ved barn nummer 2, 3 osv. Det følger altså ikke samme mønster.

Når man ammer hyppigt og især, når man ammer om natten, så kan det forhøje niveauet af prolaktin. Prolaktin er et hormon, som har en central rolle i mælkeproduktionen, og prolaktinniveauet er især højt om natten - det er blandt andet derfor, at natamning er særligt vigtigt, når amningen skal etableres, og når man ønsker at bibeholde amningen så længe som muligt. Udover at påvirke mælkeproduktionen, så vil prolaktin dog også hæmme ægløsning og dermed forsinke menstruationens tilbagevenden efter fødsel - så de hyppige natamninger hos jer, spiller således naturligt ind her:)

Derudover kan andre ting naturligt også spille ind. Du skriver, at du har nok at se til, og stress og manglende søvn kan f.eks. godt påvirke din hormonbalance og menstruationscyklus. I det hele taget kan graviditet og fødsel naturligt påvirke din ...

Annonce

... hormonbalance.

Der er nogle kvinder, som får en påvirkning af deres skjoldbruskirtel i forbindelse med graviditet og fødsel. Og skjoldbruskkirtlen spiller en vigtig rolle i hormonreguleringen og kan således også påvirke menstruationen. I forbindelse med graviditet og fødsel oplever nogle kvinder også en ændret kropsvægt og fedtfordeling - nogen bliver overvægtige og andre undervægtige - og begge dele kan påvirke hormonbalancen og dermed ægløsningen.

Ud fra det du fortæller, så tænker jeg, at den udeblevne menstruation hænger sammen med, at du stadig ammer meget om natten, og der er stor sandsynlighed for, at i takt med at du trapper ud af natamningerne, så vil menstruationen vende tilbage. Hvor hurtigt det går varierer også meget fra kvinde til kvinde - alt mellem 1-3 måneder efter fuldt ammestop tænker jeg vil være helt normalt, hos nogle kvinder kan der også godt gå længere tid.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis din menstruation ikke vender tilbage inden for 3-6 måneder, efter at du er stoppet med at amme, så vil jeg anbefale dig, at du kontakter din læge. Lægen kan f.eks. tage nogle blodprøver og sikre sig, at du f.eks. ikke har nogle hormonelle problemer, som kan forklare, hvorfor menstruationen udebliver.

Og til sidst vil jeg så også lige sige, at en forklaring jo også altid kan være graviditet. Ægløsningen kommer før blødningen og dermed før menstruationen vender tilbage, så i princippet kan du godt have haft ægløsning og være blevet gravid, før du har oplevet at få menstruation.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

12. oktober 2024 | Diverse | 2 mdr.

Er fontaneller forskellige

Kære Helen Min veninde og jeg har fået vores drenge med kun en uges...

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder