Faste madvarer og tygning

16. marts 2023

Alder:
8 mdr.

Faste madvarer og tygning

Kære Helen

Lillebror vil rigtig gerne prøve vores mad, f.eks. kartoffelbåde, som du tidligere har anbefalet til hans alder, men hans kløjs hele tiden i dem. De sidder fast i halsen.
Han prøver at sluge alt for store bidder, og det er bliver lidt stressende at lade ham sidde med kartoffelbåde i hånden.

Han kan godt klare avokado, der glider nemmere ned i halsen, og faste brødskorper, men er slet ikke interesseret i at spise f.eks. banan, dampet broccoli, dampet gulerod eller appelsinbåde, så udvalget er lidt begrænset. Sidsnævnte moser han bare i hænderne og smatter ud over bordet. DET er sjovt.

Skal vi ...

Annonce

... bare vente lidt med bagte kartoffelbåde til han bedre kan finde ud af, at maden skal tygges lidt mere inden den sluges, eller er der andre madvarer, han selv kan spise med mindre risiko?

Han kan endnu ikke selv få fat i maden med pincetgreb, hvis vi skærer den i mindre mere mundrette stykker.

Grovmotorisk er han godt med - sidder selv, kryber i overbevisende stil, stiller sig op med støtte fra et bord el. lign., klapper (ad sig selv :-)), slår objekter mod hinanden og prøver at klatre op og ned af "forhindringer".
Han siger baba og dada og eieieiei (når han har ondt i gummerne).

Med venlig hilsen
Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor