Svar: Putning uden brystet
22. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle dine åbne og ærlige tanker - og velkommen til - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Du har helt ret, når du skriver, at I nok skal til at vænne jeres dreng fra at falde i søvn med brystet i munden og uden at sove i favn. Det er vigtigt, at bryst, favn og søvn adskilles, og han nu lærer at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han sover. Når han falder i søvn med dit bryst eller i din favn, og derefter flyttes til egen seng, så vil han, når han vågner op og skal registrere, alt alt er, som da han faldt i søvn, opleve at brystet og favnen er væk. Det er utrygt for ham, og derfor vil han vågne igen og igen om natten og vil ikke kunne sove, før du atter tager ham op i din favn og giver ham brystet.
Samtidig er hans mælkeindtag også så stort, at det højst sandsynligt påvirker hans indtag af mere rigtig mad, og det er vigtigt, at han spiser godt hele dagen igennem for på den måde at sikre, at han ikke vågner om natten og søger brystet, fordi det er et reelt behov for mere mælk/mad.
Det er super godt, at du er begyndt at putte ham i barnevognen om dagen. Det er lagt lettere at øve adskillelse fra bryst og favn om dagen, hvor du selv har mere overskud, end det er at øve det om natten, hvor du selv bare gerne vil sove :) Samtidig er det lettere at overføre vanerne fra dagen til aften og nat, så bibehold endelig dine rutiner i dagtimerne med at putte ham i barnevognen - enten på altanen eller ved at trille tur en gang imellem, som du nu føler, at det passer bedst :)
Når det er svært for dig at få din dreng til at overgive sig til søvnen, så tænker jeg, at det ud over at handle om afhængighed af bryst og favn også handler om, at han skal puttes senere end du putter ham lige nu. I følge din dagsplan, så vågner han ofte kl 07 og d forsøger at putte ham kl 8.30 - og jeg vil foreslå, at du ikke putter ham før kl 9-9.30, som jeg tænker vil være mere passende og samtidig skal du så om formiddagen tilbyde et mellemmåltid før putning - og dette mellemmåltid vil så erstatte behovet for brystet. Han får altså et alternativ til bryst og favn, som dækker hans behov for mad og væske.
Du må på samme måde gerne give ham et mellemmåltid før middagsluren, da der ofte går 1-1.5 time efter frokost, og til han er putteklar igen. Det kunne f.eks. være en banan sammen med lidt mme af en kop (lunt eller koldt). Du kan i en overgangsperiode også vælge at bibeholde amningen før middagsluren. Det kan være bedre at amme ham der end om natten og samtidig vil det være med til at sikre, at du ikke får en brystbetændelse, når amningerne pludselig skal skæres drastisk ned...
Som det er lige nu, så ammer du 3 gange om dagen og 2-3 gange om natten og normalt vil 2 amninger i døgnet dække hans behov, når han er 10 måneder gammel. Lige nu tænker jeg, at det hos jer vil være en god idé med 3 amninger - og at disse derfor kan ligge før middagslur, aften og sen aften. Og gradvist kan han så vænnes fra en af disse amninger, men lige nu vil det være en god idé med amningerne her - både for dig og ham.
Det er dog vigtigt, at du stadig putter ham fra dig før han sover helt, så han registrerer, hvor han puttes. alternativt kan du lægger dig med ham og amme ham i din seng, så han lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig og uden at være i favn - og så arbejde på at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Denne metode må du meget gerne også bruge om aftenen, så han også før putningen der, vænnes til at han ikke behøver falde i søvn i din favn, at han ikke længere skal vugges og lulles i søvn i dine arme, at han får brystet, men ikke længere behøver falde i søvn med det i munden...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Vågen og dagen begynder ca. kl 07
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos
Puttes til formiddagslur ca. 9-9.30 - mellemmåltidet erstatter amningen
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres som nu med pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle eller lignende - og må også meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13.30 - tidspunktet afhænger dog af, hvor lang hans formiddagslur ender med at være.
Eftermiddag 15.30-16.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, smootie og lignende som nu. Vand af kop.
Aften 18.00: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker - større stykker, som han kan gnave og også mindre hapsere, som han spiser med fingrene eller gaffel og han suppleres med mos. Frikadellen kan f.eks. gives i stykker og kartoflerne gives most med lidt sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, som nu :)
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop, og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Puttes over i egen seng før han sover helt, så han registrerer, at han puttes der.
Du kan også vælge en overgang at lægge dig med ham og amme ham liggende i dobbeltsengen og øve, at han falder i søvn liggende ved siden af dig, uden favn og uden bevægelse, men dog stadig med masser af nærhed - og så samtidig øve, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men slipper og falder i søvn på egen hånd. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade ham falde i søvn og blive liggende i din seng...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes derefter i egen seng hvor han så sover videre uden yderligere bryst til næste morgen, hvor dagen starter med morgenmad. Han skal således ikke længere ammes efter midnat. De tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften.
Det er vigtigt, at du ikke putter ham før han er parat. Det er også vigtigt, at han fyldes godt op med både mad og vand hele dagen igennem og at ham som sagt stadig tilbydes de tre amninger. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden og at han når at registrere, hvor han puttes.
Det vil være en god idé at putte ham i egen seng om natten, fordi han så ligger på afstand af dig og ikke kan dufte din mælk. Det er naturligt svært for ham at undvære brystet, hvis han mærker, at det er lige i nærheden. Det er derfor også vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på om natten.
Da det godt kan være svært for ham at skulle undvære brystet om natten, når han er vant til at få det, og da du har rigtig svært ved at rumme det, så kan I overveje om du måske skal sove et andet sted i nogle nætter. Det vil sige, at når du har ammet ham sen aften, så sover du f.eks. i stuen og far kan så tage over og tage sig af jeres dreng om natten. Far kan give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så han vil på den måde ikke mangle tryghed og kærlighed, men brystet og mælken vil ikke være tilgængelig. Han vil have fars favn i stedet for mors favn, men ikke noget bryst.... Man siger, at efter 3 nætter, så vil far begynde at kunne fornemme en forskel. Ikke at det har løst sig, men efter 3 nætter, vil far lettere kunne trøste, berolige og betrygge...
Og for at opsummere dine spørgsmål, så ja, I kan godt væne jeres dreng tilsat sove i egen seng og falde i søvn uden brystet - og jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan det gøres bedste - uden at det behøver være en lang sej kamp :)
Og ja, du bør skrue ned for amningerne, så han ikke længere ammes før formiddagsluren og heller ikke ammes efter midnat. Det vil være fint med 3 amninger og disse foreslår jeg ligger før middagslur, aften og sen aften.
Og ja, det er en god idé at supplere med lidt skemad, helst med grøntsagsmos til frokost, så han får lidt ekstra grøntsager, kød og fisk midt på dagen og så kan du supplere med grød om aftenen, ligesom nu. Jeg håber at min dagsplan giver idé til hvordan :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske