Svar: Sove uden vugning - opfølgning
4. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar og allerede var igang med at ændre vaner, før I faktisk modtog svaret fra mig :)
Det er godt, at I har købt en tremmeseng. I den ligger jeres datter langt mere sikkert, end hun gør i sin vugge, og det er dejligt, hvis hun lærer at sove i sin tremmeseng nu, da hun kan bruge den de næste par år frem :)
Bed bouncers eller bed rockers kan godt bruges som en overgang, fordi I med dem på har mulighed for at vippe lidt med tremmesengen og på den måde kan efterligne den bevægelse, som jeres datter kender og er vant til. Det er dog ikke nogen god idé at vænne hende til at hun nu skal "bounces" natten igennem. Derfor er det vigtigt, at I også her bruger bevægelserne så lidt som muligt, så I kun bounser, når hun giver lyd fra sig, men ellers forsøger at holde sengen så meget som muligt i ro.
Det kan naturligvis godt være, at det ikke er nok for hende, fordi hun er vant til mere bevægelse, men det vil give hende lidt bevægelse, hvilket hun måske vil acceptere fremfor en helt stillestående seng.. det må komme an på en prøve og som sagt - så skal hun jo lære at sove helt uden bevægelse på sigt.
Og ja, det er helt naturligt, at børn i 6 måneders alderen begynder at sove mere uroligt. Det skyldes ofte flere ting:
- Jeres datter begynder måske at få behov for lidt mere mad og derfor skal tilbydes lidt mere skemad sammen med mælken om dagen. I 6 måneders alderen vil det være rigtig godt med 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider, ligesom hun skal begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen, og grødtyperne skal være grovere. Og det er vigtigt at finde balancen mellem grød, mos og mælk, så hun ikke spiser så store portioner skemad, at hun ikke drikker nok og derfor er nødt til at søge mælken ekstra om natten - og derfor vågner mere :)
- Hun gennemgår en meget stor udvikling nu og bruger sig selv rigtig meget motoris. Hun triller mere omkring, sparker fra med benene, skubber eller hiver sig frem. Hun tager bevidst ud med sine hænder, putter dem i munden, tager fat i sine fødder osv. Og hun har generelt svært ved at ligge stille. Det betyder, at hun også om natten kan få lagt sig i stillinger, som hun ikke kan komme væk fra, og hvor hun derfor har brug for jeres hjælp. Hun har brug for at I hjælper hende om på siden, ned midt i sengen, giver hende dynen på, som hun har sparket af osv. Og ikke også samtidig brug for f.eks. mælk...
- Hun er langt mere bevidst nu og følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende, hvor I er - om I er hjemme eller ude. Og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover. Det giver ekstra drømmeaktivitet og derfor kan hun om natten sove meget uroligt fordi hun drømmer. Hun kan også sige mange lyde - ligge og smaske, virke søgnende, smågræde, klynke, måske grine og ligge og pludre - alt sammen i drømme og derfor ikke noget som I behøver reagere på.
Når I hjælper jeres datter med at sove, så er det derfor vigtigt, at I medtænker, at hendes uro kan skyldes mange ting. I skal sikre jer, at dagsplanen holdes, så hun har fået både mad nok og væske/mælk nok, og I derfor kan være sikre på, at det ikke er derfor hun vågner. Ligesom dagsrytmen også har betydning for hendes evne til at falde i søvn og fordelingen at søvn dag og nat også spiller ind på hendes evne til at kunne sove sammenhængende.
I skal også medtænke, at det ikke er alle lyde, som I skal reagere på, og at I nogle gange måske skal trække tiden og se om hun af sig selv kan komme videre i søvnen, og så skal I generelt medtænke, at når I hjælper hende, så skal det være med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, fordi det vil gøre, at hun bedre og bedre selv kan finde videre i søvnen på egen hånd :) Problemet med bevægelse, vugning, trilning er, at hun ikke vil kunne gøre dette på egen hånd, det kræver jeres hjælp, hvor I f.eks. godt kan hjælpe hende med stillingskift, fordi hun inden for de næste måneder naturligt begynder selv at kunne skifte stilling om natten...:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske