Svar: Sove i egen seng - 2 år, 8 mdr.
19. august 2020
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med, at I venter en lillebror - hvor dejligt :)
Jeg tænker, at du har helt ret, når du skriver, at Milles søvnafbrydelser sandsynligvis hænger en del sammen med hendes astmatisk bronkitis. Hvis hun har haft perioder, hvor hun har været forkølet, hostet meget og på grund af dette er vågnet ekstra om natten og naturligt har haft behov for jeres tryghed og nærhed, så sidder dette i kroppen på hende. Og selvom hun har det bedre nu, både på grund af årstiden og også at hun stille og roligt måske er ved at vokse lidt fra det, så kan hun stadig godt vågne og søge den ekstra tryghed.
Samtidig lyder det som om, at der også godt kan være lidt natteskræk/night terror inde over og derudover kan det ikke udelukkes, at din graviditet også spiller ind. Hun mærker jo, at der er ændringer på vej. Du kan ikke længere løfte og bære hende som tidligere, du begynder måske at kræve lidt mere selvstændighed, hun skal kunne flere ting selv - det kan være alt lige fra selv at tage tøj og sko på, gå selv til at springe middagsluren over, og de øgede krav kan faktisk godt være med til at gøre, at hun også bliver ekstra tryghedssøgende, klynger sig lidt mere... Og hun er naturligt stadig ikke ret gammel, så helt at forstå, hvad det egentlig betyder, at der kommer en lillebror kan hun naturligt ikke ret godt forholde sig til :)
Det lyder som om, at I har forsøgt forskellige strategier - ekstra seng i soveværelset og også en foldemadras på børneværelset - men hun søger jer og vil ligge tæt om natten. Og spørgsmålet er, hvor meget I kan ændre på dette lige nu, og hvad der vil være det rigtige at gøre.
Hvis I vil ændre rutiner, kan det være en god idé at gøre det netop nu, hvor der stadig er 2-3 måneder til du skal føde og I derfor kan nå at skabe nye rutine før han kommer til verden. Det vil være meget svært at ændre det, når først han kommer.
Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig godt, hvis hun kan lære at bliver sin seng det meste af natten eller i hvert fald på sit værelse om natten. Hun falder fint i søvn i sin seng, og der er ingen tvivl om, at hun er tryg ved at sove. Og da I har begrænset tid at øve nye vaner, tænker jeg umiddelbart, at det kunne være en god idé at holde fast i at hun bliver på værelset - så en madras på gulvet, hvor far f.eks. kan lægge sig med hende kunne være en løsning. Det vil sige, at hun stadig bliver puttet i sin seng som nu, men når hun vågner og søger jer, så bliver I på værelset med hende, men giver hende den nærhed og fysiske kontakt, som hun har behov for. Så hun kommer væk fra vanen med at vågne og skulle ind til jer... Hvis hun kan hjælpes til at blive i sin seng fordi far f.eks. er på madrassen, så er det naturligvis også rigtig godt. Men har hun brug for den fysiske kontakt og nærhed, så kan hun få det - men på værelset....
Hvis det er helt udelukket, så er der også den mulighed, at I lader hende komme ind og sove videre hos jer, men når hun sover godt, og pladsen bliver for trang, og det forstyrrer jer for meget, så følger I hende tilbage til egen seng igen. Hvor hun så sover videre. Det har den fordel, at hvis hun både falder i søvn i egen seng om aftenen og også vågner i egen seng om morgenen, så vil hun på sigt kunne være lettere at få videre i egen seng om natten, når hun vågner der. Så måske kan I tage hende i hånden og føre hende tilbage til egen seng "kom skat, du skal lige ind i din seng og sove" - lidt ligesom I gør om aftenen, de få gange hvor hun er stået op og er kommet ind i stuen...
Det er også en mulighed, at I lader storebror og lillesøster sove sammen om natten.. Det ved jeg ikke, hvordan han vil have det med, men måske vil de begge synes, at det er ret hyggeligt.. De har hinanden, og når lillebror kommer til verden, så vil det måske virke mere fair (storebror går sandsynligvis op i retfærdighed nu), at de to sover sammen og ikke skal ligge alene, når mor, far og lillebror sover sammen... Det kommer naturligt an på hvordan han sover og hvordan han vil have det med det, men det er en overvejelse...
Det er svært at få plads til jer alle fire (5) i soveværelset, hvis jeres datter bliver liggende der, når lillebror bliver født. Han er jo nødt til at være der om natten.. Samtidig er det rigtig synd, hvis hun føler sig afvist, fordi han kommer til, så derfor er det godt, hvis I kan finde en løsning før. Hvis der er plads, og I kan lære hende at sove i juniorsengen i soveværelset, så er det naturligvis også en løsning, men det kan være svært at få hende til at acceptere det, hvis lillebror kommer til at ligge tættere på jer...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre til at finde ud af, hvad der vil være den bedste løsning for jer :)
Rigtig meget held og lykke - også med den lille ny, når han kommer til verden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske