Svar: Grædende ved putning
8. april 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig hårdt, at pres dreng har været så grædende om aftenen, når han skulle puttes og også i løbet af natten.. selvom han sover godt om dagen, så har både han og I jo brug for nattesøvn :)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
For det første, så vil børn i jeres drengs alder have en fysiologisk ændring i deres søvn. Det betyder, at søvnen i sammensætning begynder at indeholde flere stadier og den kommer i sammensætning til at minde om den søvn, som større børn og voksne sover.
Mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og de kan derfor i denne alder pludselig få tendens til at powernappe. De har i denne alder ofte også en rytme, hvor de går meget sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, at de først er parat til at sove omkring kl 22 om aftenen - det ændrer sig igen, når de bliver ældre :) Det betyder dog, at hvis man som forældre har en idé om at børn helst skal sove senest kl 20, så kan man i denne alder godt blive frustreret og urolig, når barnet pludselig ikke kan sove der... eller man kan risikere at bruge et par timer om aftenen på putning, hvor barnet ikke kan sove, fordi barnet faktisk ikke rigtigt er parat...
Børn i jeres drengs alder har ofte også en tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem. Han oplever verden langt mere bevidst nu, følger rigtig godt med og kan let lade sig forstyrre, når han ammes eller tilbydes flaske - og det betyder, at han nogle gange ikke spiser helt nok. Hvis han ikke får mælk nok hele dagen igennem, så vil han naturligt søge dette indtag dækket om natten - og det vil igen gøre, at han kan vågne hyppigere om natten, græde, være ekstra urolig...
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca. 15 timer i døgnet. det er ofte rigtig godt fordelt sådan, at barnet sover ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. De fleste børn trives også ofte rigtig godt med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt...
I fortæller, at jeres dreng om dagen sover godt - ofte ca 2 x 1-3.5 times varighed.. og det lyder derfor som om, at han ofte faktisk når op på de ca 5 timer samlet, men fordelt over 2 lure... og jeg tænker, at I skal forsøge med en 3 lurs rytme for derved at se om ikke putningen om aftenen kan fungere bedre - og ligge senere.
I nævner også, at I er begyndt at supplere med grød om aftenen for at mætte ham ekstra. Det er rigtig fint.. jeg vil dog anbefale, at I giver ham grød til frokost i stedet. Det er min erfaring at skemaden om aftenen i starten godt kan give øget uro i maven og derfor virke mod hensigten. Derfor er det godt at starte om dagen og når dette fungerer og han kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, så kan I begynde at tilbyde lidt mos om aftenen også.
Og så til dine spørgsmål...
Jeg tænker, at hvis I kan arbejde på en ny dagsrytme med 3 lure dagligt, så vil det hjælpe jer til en hurtigere og fredeligere putning aften. I skal samtidig være opmærksomme på at hjælpe ham med at spise tilstrækkeligt ved brystet i løbet af dagen, så hans behov dækkes der.. og så I på den måde sikrer, at han ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten.
Det er også en god idé at han ikke falder i søvn med brystet i munden men at I nu øver at han direkte efter amning puttes i seng eller barnevogn - ikke vågen, men døsig. Det vil sige at han skal lægges fra mors favn der, hvor han har mælk i mundvigene, tydeligt har svært ved at holde øjnene åbne og næsten sover, men dog stadig når at registrere, hvor han puttes.
Nogle børn har stadig behov for svøb i denne alder og de kan også have glæde af at blive puttet i en sovepose. Det kan være en god idé at putte ham i soveposen, før han ammes, på den måde vil skiftet fra favn og ned i seng/barnevogn virke mindre voldsomt for ham. En del børn begynder dog også at protestere mod svøb fordi de har brug for at kunne flytte på sig, skifte stilling og derfor bliver irriterede over at "være holdt". I skal derfor forsøge at finde ud af, hvordan jeres dreng vil have det bedst og hvad der lige nu vil hjælpe ham. En sovepose lyder umiddelbart fint.. den holder ham ikke helt på samme måde som et svøb, men vil stadig give ham følelsen af at føle sig puttet og holdt :)
Det kan være en god idé at give ham lidt babymassage for på den måde at hjælpe ham til fysisk ro i kroppen. I må også gerne give ham et bad en times tid før han puttes og netop afslutte dette med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv.
Soveposen kan som sagt også hjælpe til ro - og det samme kan amningen, som stadig skal være en fast del af putteritualet selvom han ikke skal falde i søvn med brystet i munden...
Nogle gange kan det hjælpe at mor lægger sig og ammer ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn der.. igen vil det være rigtig godt, hvis han slipper brystet før han sover helt. I skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler og triller om på siden og sover :)
Nogle børn har også glæde af at man med hænderne hjælper dem med at holde fysisk sammen på sig selv, samler deres hænder på brystkassen, lægger en beroligende hånd på dem osv. Ikke at I skal stå der og gøre dette hele tiden, men for nogle børn kan det være det, som giver den ro de lige behøver for koble fra og falde i søvn....
Og ja - så er der naturligt også børn, som har glæde af at få lov til at ligge og mosle rundt i sengen og derefter så er parate til at sove.. men han skal ikke ligge og græde og være ked af det. Det er kun, hvis han er glad, når han ligger der, at I skal lade ham ligge der, ellers skal han op, trøstes og beroliges og betrygges - og først puttes, når han igen er klar. Det er vigtigt, at det er sove forbindes med noget dejligt, trygt og rart :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får ofte en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er...
Eftermiddag 16-17: Ammes
Puttes til dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 19-21: Spiser ofte hyppigt om aftenen og fylder sig på den måde op til natten. Har ofte en længere vågenperiode her og går sent i seng...
Sen aften måske kl 22: Ammes og puttes til natten....
Midt nat: Ammes og puttes til natten...
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre og giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og hvordan en dag kan skrues sammen nu :) Hele dagens rytme spiller naturligt også ind på nattens forløb... :)
Jeg vil også anbefale jer meget to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", hvori I kan læse meget mere om søvn og søvnrytmer - og de forskellige aldersspring og deres indvirkning på søvn ... og "Helens bog om børn og mad", hvor I finder dagsplaner og guides igennem de første smagsprøver og til jeres dreng i 18 måneders alderen spiser alt familiemad :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske