Svar: Ammevaner
11. december 2019
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord om min brevkasse og mine svar! Dejligt at du har haft glæde af at læse mine råd til andre og nu har fået lyst til selv at skrive - velkommen til :)
Der er for mig at se ingen tvivl om, at Frederikkes søgning mod brystet handler om flere ting - det ene er appetitspring, som du selv nævner - at hun i kraft af sin alder har (har haft) behov for at få sat mælkeproduktionen op, og det gør hun netop ved at die hyppigere og mere kortvarigt. Jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk producerer du. Lidt firkantet sagt, så giver det mere mælk, at du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke på samme måde mere mælk, at du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.
At hun søger brystet ekstra om natten er ofte også tegn på, at hun har behov for mere mælk. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så netop natamning er også med til at øge din mælkeproduktion.
Derudover så spiller alder og udvikling naturligt også ind. Hun er langt mere opmærksom på verden og føler rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer. Det betyder, at hun om dagen godt kan få tendens til at spise kortvarigt, fordi alt andet er mere spændende, så hun af den grund også "slatspiser" lidt. Og igen - hvis hun ikke spiser helt nok dagens gennem, så vil hun naturligt være nødt til at søge dette ekstra om natten, for at få sit mælk/væskebehov tilstrækkeligt dækket.
Det er rigtig fint, at du er begyndt med lidt skemad, og jeg tænker umiddelbart, at antallet af måltider skal øges. Det lyder som om, at Frederikke har brug for andet end mælk og netop mere skemad og rytmen med faste måltider flere gange om dagen vil naturligt skabe lidt mere rytme i forhold til amningerne. Det vil på sigt være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og brystet, før hun skal sove.
En skitseret dagsplan - som I kan arbejde hen imod i løbet af de næste ca 3 uger - ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos. I 6 måneders alderen begyndes der stille og roligt med kød og fisk i mosen. Vand af kop. Suppleres gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og igen lidt frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes også stadig eftermiddag og puttes til en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen i 6 måneders alderen. Vand af kop, må gerne suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden...
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat - ammes evt. men i takt med at mængden af skemad øges om dagen, så begynder hun at kunne undvære mælken om natten... Hun vil måske kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05..
Da du lige nu giver skemad to gange dagligt, vil det være rigtig godt at bibeholde dette og så øge ved at introducere morgengrøden. Når det fungerer med morgenmad, frokost og aftensmad, så vil det være rigtig fint at introducere lidt mellemmåltider. Du må meget gerne variere mellem forskellige typer af frugtmos - det vil også være med til at holde hendes mave igang naturligt. Det samme vil en variation af grød, hvor hun gerne må få havregrød og øllebrød, og jo flere forskellige grøntsager du kan give hende, jo bedre vil det også være. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop, og det vil naturligt også dække mere og mere af hendes væskebehov.
På den måde kommer skemaden ind og erstatter lidt af de nuværende amninger, men du vil stadig amme ca hver 3-4 time døgnet rundt. Så hun får 6-7 amninger i døgnet.
Da hun stadig ammes så meget som hun gør, så lyder det meget fint med afføring 2 gange ugentligt. Det er naturligt at hendes afføring bliver fastere og mere "modellervoks agtig" jo mere skemad hun får. Det vigtigste er, at hun ikke har ondt, når hun skal har med det - du skal kunne se, at hun presser, men fornemme at det ikke gør ondt :) Jo mere skemad, jo hyppigere afføring, så på sigt vil hun sandsynligvis have afføring dagligt eller hver anden dag.
Med hensyn til putning, så lyder det rigtig fint, at hun ammes og at du forsøger at putte hende fra dig før hun sover helt. At det ikke altid lykkes er helt okay, det vigtigste er at du forsøger at det faktisk nogle gange fungerer og du kan erstatte brystet med en sut. De aftener, hvor det så ikke lykkes - fred være med det!
Så længe du ammer, så er det meget svært for far at overtage putningen, fordi brystet naturligt indgår som en fast del af putteritualet og far kan ikke amme. Hvis far skal overtage putningen er det derfor nødvendigt, at hun tilbydes flaske.. og det er ikke sikkert at I kan få hende til dette med den alder hun har nu. Det betyder dog ikke, at far ikke på sigt vil kunne tage over. Når hun bliver 8-9 måneder gammel, så kan I indføre f.eks. et bad og en godnatgrød og det vil være naturligt, at far gør disse ting - så han fremadrettet også kan putte hende, hvis du en dag ikke er hjemme. Hun har dog brug for mælk (bryst eller flaske) indtil 1 års alderen og det er ofte netop amningen/flasken før putningen om aftenen, som forsvinder sidst... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske