Svar: Vrider sig i søvnen
14. september 2019
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med din lille datter :)
Det er rigtig godt, at du har været og stadig er opmærksom på, at få din datter bøvset godt af efter måltider. Jo mere luft hun kommer af med i form af en bøvs, jo mindre luft skal igennem mave- og tarmsystem og jo mere ro vil det naturligt give i hendes mave. På samme måde er det rigtig godt, at du hjælper hende med lidt bengymnastik, mavemassage osv. så hun også får pruttet, og det lyder som om, at maven fungerer rigtig godt med afføring en gang dagligt.. det er super, bibehold endelig de gode vaner her :)
Nogle gange vil så lille et barn netop begynde at kaste hovedet fra side til side, hvis det har en bøvs eller lidt mælk som står og generer, - efter at have drejet hovedet frem og tilbage nogle gange, så gylper barnet pludselig mælk op. Du skal derfor være opmærksom på, om dette kan være forklaringen hos jer, og det er rigtig godt, at du sørger for, at hun generelt ligger lidt højere med hovedet, når hun sover :)
Måden du beskriver hende på - at hun ligger og kaster hovedet fra side til side, slynger om sig med armene osv. lyder helt naturligt. Faktisk taler man om "head-rolling" hos børn som et naturligt begreb under søvn - og det lyder, som det I oplever. At det særligt sker hen mod morgenstunden er sandsynligvis, fordi hun sover lidt lettere der, hun har på det tidspunkt allerede sovet mange timer, og derfor vil hun naturligt begynde at sove mere uroligt.
Du fortæller, at det ofte hjælper at lade hende sove på din mave - måske både fordi det at sove hos dig er trygt og genkendeligt, hun kan høre ind hjertelyd, mærke din varme, din vejrtrækning osv. og så gør det at ligge på maven naturligt også, at hun ikke kan slå om sig med armene på samme måde og derfor naturligt kommer til at ligge mere roligt. MEN - for at forebygge vuggedød er det ikke hensigtsmæssigt, at hun sover hos dig - når du selv sover. Du må gerne lade hende sove hos dig, hvis du selv er vågen, men om natten bør hun sove i sin egen seng. Det er også vigtigt, at hun ikke får det for varmt, og hvis hun sover i din seng, så skal der være lige så meget plads omkring hende, som hvis hun sov i egen seng, og hun skal også sove med sin egen dyne... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at putte hende tilbage i egen seng, når hun har fået flaske om natten :)
Du kan dog godt forsøge at skabe lidt samme fornemmelse for hende, som når hun sover hos dig. Det vil du f.eks. kunne ved at svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Det at være svøbt vil give hende en følelse af at blive holdt, men det vil ikke være af dine arme, men i stedet af et klæde. Måske har du en voksipose eller lignende, som du bruger i barnevognen? I givet fald kan denne også bruges indenfor, du skal blot igen sikre dig, at hun ikke får det for varmt, så hun skal have mindre tøj på og temperaturen i soveværelset skal være kølig....
Vælger du at svøbe hende i et rigtigt babysvøb, så vil det være godt, at du løsner dette, når hun først sover godt og atter er rolig. Da det især er hen mod morgenstunden, at hun bliver urolig, så kan du godt i forbindelse med at hun får flaske i løbet af natten vælge at svøbe hende der, så hun ikke ligger svøbt hele natten, men først der, hvor det er nødvendigt. Igen skal du være opmærksom på, at hun ikke må få det for varmt og løsne svøbet, når hun sover godt....
Du skriver, at hun sover i en babynest.. ligger den i hendes egen seng eller i din seng? Det kan være en god idé, hvis hun sover i en seng koblet til din seng, så der igen er lidt afstand imellem jer - men så du stadig kan berolige hende med dine hænder og nærhed. Hun skal puttes på ryggen og med ansigtet skiftevis drejet til venstre og højre, så hendes hovedfacon forbliver fin rund, og så hun også kan komme af med evt. gylp under søvn, og når hun sover godt og tungt, så vil hun ofte ligge med hænderne oppe - det man kalder hurra-stilling. Du må dog gerne hjælpe hende til fysisk ro, når hun begynder at slynge om sig med armene, og det gør du ved at samle hendes hænder foran på brystkassen og holde dine hænder beroligende der. Så du med netop nærhed og blid tyngde fra dine hænder lader hende mærke dig og hjælper hende til ro.
Mange børn har i din datters alder stadig en aktiv mororefleks - faldrefleks. Det betyder, at lige der, hvor de er ved at falde i søvn, så giver kroppen et spjæt. Du kender det sikkert også fra dig selv, følelsen af at falde, når man er ved at falde i søvn. Vi voksne sover roligt videre, men små børn bliver vækket af dette spjæt og de begynder ofte at græde. Her kan det på samme måde hjælpe at svøbe dem, putte dem i en sovepose og også at holde vores hænder beroligende på deres krop, så de føler sig holdt, når de spjætter og derfor ikke vågner for meget op, men hjælpes videre i søvnen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske