Svar: Ny dagsplan
21. maj 2019
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres dagsplan ser rigtig fin ud og lyder til at være helt alderssvarende.
Det er rigtig godt, at du giver din datter 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften, og derudover giver hende 3 mellemmåltider. Da hun spiser godt hele dagen igennem og lyder til at trives med den mad hun får, så er der ingen grund til at give hende godnatgrød. Det kan være, at hun får behov for et godnatmåltid senere hen, når flasken trappes ud, men lige nu lyder det fint at undvære dette :)
Det lyder rigtig fint med de to flasker - før middagslur og aften. Det lyder helt alderssvarende. Den ene flaske - den om dagen - vil ofte blive trappet ud omkring 12 måneders alderen, en overgang kan hun tilbydes lidt mme af en kop i stedet. Og flasken om aftenen kan trappes ud omkring 13-15 måneders alderen, når I synes det passer bedst ind. Her kan også erstattes med lidt mme af en kop i stedet, ligesom et nyt putteritual introduceres - f.eks. putteklud, puttebamse, godnathistorie, godnatsang osv.
Udtrapning af flaske betyder, at I skal give mindre og mindre, så hun til sidst helt kan undvære. I skal ikke fortynde med vand eller lignende, men give mindre mængde. Det vil sige, at vis hun normalt spiser 210 ml, så trapper I ned til 200, 180, 160. 140, 120 osv. indtil hun kan nøjes med lidt mme af en kop og senere blot kan få en tår vand, hvis hun er tørstig.
Hun lyder til at være rigtig god til at spise mad i stykker og lyder til at spise mad fra alle fødevaregrupper. Det er super dejligt, hold endelig fast i dette. Det kræver naturligt stadig stor koncentration for hende at spise selv, og det er derfor rigtig fint, at I stadig supplerer med lidt mos ved siden af rugbrødshapsere osv. så I på den måde sikrer jer, at hun bliver tilstrækkeligt mæt og stadig også får en vis variation af fødevarer :) Stille og roligt må hendes mos dog gerne laves af den mad, som I spiser, så hvis I f.eks. får frikadeller og kartofler, så kan hun spise frikadeller i stykker og få mosede kartofler ved siden af - og på den måde behøver I ikke også at give hende grøntagsmos med kylling :)
Det lyder dog alt sammen rigtig godt, så bibehold endelig den gode gænge - og fortsat god appetit! Det lyder som om, at I har en datter i rigtig god trivsel, og det er dejligt, at du har valgt at have hende hjemme lidt endnu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske