Brev:
4 måneder kan ikke sove selv
21. november 2018
Alder:
4 mdr.
4 måneder kan ikke sove selv
Hej Helen
Tak for en god brevkasse.
Vi blev for 4 måneder siden forældre til en idag meget nysgerrig, temperamentfuld og glad pige.
De 4 første måneder har været præget af (kolik) i form af nakke og mavesmerter, som resulterede i en pige der ikke kunne finde ro til sove, og haft brug for hjælp til at falde i søvn og blive i søvnen.
Hun har derfor sovet alle hendes dagtimer svøbt i vores arme gående eller på en yogabold, for at sikre hun fik de nødvendige timer. Til nat kunne vi med intensiv vuggen i arm, ligge hende fra os når der var gået mellem 3-4 timer. Hvorefter hun sov ok de første 3 måneder, med 2 opvågninger ca. 03 og 06, hvor jeg ammede hende liggende og hun faldet hurtig til ro igen.. Efter 3 måneder forsat vi samme rutine, hun begyndte dog nu at vågne hver 1-2 time, og skulle ind imellem vugges armene for at falde hen igen.
For en uge siden, gik hun så i protest og bliver fuldstændig hysterisk, hvis jeg svøber hende og vil vugge hende i søvn, hun går fuldstændigt i flitsbue og nægter at finde ro.
Da det var den eneste måde hun havde lært at sove på, stod vi nu med et problem og en pige vi ikke kunne få til at sove, hverken dag eller nat. Den eneste løsning vi kunne få til at fungere var at amme hende i søvn til nat, med det resultat at hun mere eller mindre hele natten vil ligge med mit bryst i munden, hvis jeg prøver at rulle hende om lige inden hun falder hen, bliver hun utilfreds og det ophør først når hun får bryst igen, hvor hun sluger maden det første minut.
Hvis det lykkes mig at skille os ad, hvorefter jeg ligger mig i modsatte side i double sengen, går der 10-15 minutter før hun klager igen som kun ophør ved bryst igen ):
Det lykkes mig typisk 2-3 gange Pr nat, at få brystet ud, hvor efter jeg forsat ligger tæt med hende, men vågner efter 40-50 min. Vi går typisk op og gør klar til nat kl. 20,30 kl 22,30 ligger hun meget afslappet. Hun virker stadig træt når hun vågner.
I dag timerne ligger vi i sengen til 10tiden, da det er her hun sover bedst, og jeg nemmest kan trække mit bryst ud, uden protest i ca. 50 min også mor også kan få lidt søvn.
Efter morgenmad ammer jeg, og så vi begyndt at øve barnevogn, som hun ikke har sovet i før. Det går ok, og kan de fleste dage få hende til at sove, hvis jeg skærmer hende helt af med en stofble, men igen kun 30-40 min, prøvet at hjælpe hende videre i søvnen med nus og vuggen uden held.
Når vi kommer ind leger vi, men hun er allerede træt igen og efter en time ca. Går jeg igen op i sengen med hende, hvor hun ligger og sover ved brystet 2,5-3 timer.
Jeg bruger suttebrik, og derved også nervøs for hun får mere luft ind, hun lider i forvejen med meget luft i maven.
Hun virker tydelig træt og uoplagt kontra tidligere.
Men hvordan skal vi gribe det an, så hun kan lærer at finde glæde og ro ved søvnen?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Birgitte