Svar: At tackle børns temperament
29. maj 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Dianne
Sender dig et lille skulderklap:o) Det er nogle meget fine overvejelser du har og det lyder rigtig fint meget af det du skriver.
Lidt kommentarer med på vejen. Det er helt rigtig at forsøge at finde ud af, hvad det er din søn gerne vil. At lytte er alfa omega. Prøv herefter at genformulere det du tror er hans ønske og den følelse du oplever han har 'Du vil så gerne have en is og så bliver du bare så sur, når mor siger nej'. Det at sige det højt gør, at han kan høre at du har lyttet til ham og har forstået hvad det er han vil. Det er dog ikke ensbetydende med at han får sin vilje.
Hvis man ikke lytter til sit barn, så virker det som at puste til ilden og adrenalinen i hans lille krop pumper bare videre. Men hvis han føler sig forstået, så kan han også bedre falde til ro.
Du skriver 'jeg ønsker at forsøge at forstå hvad det er han vil. Se om det er manglende forståelse fra min side, der udløser frustrationen'. Når du sætter ord på dine tanker omkring hans følelser og siger det højt, så giver du ham også en mulighed for at rette dig, hvis du ikke rammer rigtig. 'Jeg er ikke ked af det, jeg er sur'. Naturligvis vil dette blive lettere i takt med at han blive ældre og får et sprog.
I nogle situationer skal man dog ikke sige særlig meget. Her kan det være ganske udmærket bare at sætte sig ned på gulvet. Man kan enten med ord fortælle at man er der 'kom du hen til mor, jeg sidder lige her' eller også kan man bare være der og barnet ved at det kan komme, når det er parat. Stilhed og det bare at være, kan nogle gange være rigtig godt, for netop ikke at give 'brædsel til bålet'.
Man kan ikke undgå frustration hos barnet, for der vil være ting eller situationer, hvor man må sige nej og hvor det at få et nej giver voldsomme frustrationer for barnet. Det er dog ikke negativt, for et barn skal også lære at tackle det at blive frustreret. Det bliver vi alle en gang imellem og vi lærer jo på et tidspunkt at 'styre vores temperament', at tale om tingene i stedet for at ligge os ned og hamre i gulvet. At lære at tackle frustration hører med til at udvikle sig for til sidst at blive voksen.
Fortsæt du bare den helt store udfordring det jo er at blive forældre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske