Svar: Sjatspisning del 2
8. november 2018
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er fint, at du skriver tilbage :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe din datter ind i en rytme, hvor hun drikker mere mme om dagen end om natten. Som det er lige nu, så spiser hun tydeligt mest om natten, og det er naturligvis uhensigtsmæssigt på sigt - det kan jeg sagtens følge dig i...
Når jeg ser på din dagsplan, så får hun dog en del flasker i løbet af natten, og jeg vil faktisk anbefale dig, at du forsøger at skære lidt i disse, samtidig med at du så forsøger at øge hendes indtag om dagen. Jeg vil også anbefale dig, at du forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, samt tilbyder hende lidt grød til frokost, så hele hendes vågenperiode forlænges lidt, og hun måske derfor kan komme lidt væk fra at "slatspise og "slatsove", som det lyder som om, at hun gør lidt lige nu.
Ud fra dine angivne tider, ser min dagsplan derfor således ud:
Vågner og står op ca 5.15....
Flaske og puttes til morgenlur ca. kl 07 som nu...
Vågner, kommer op, leger, hygger, pludrer...
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Kommer op, leger, pludrer, hygger...
Frokost 11: Tilbydes 3/4 dl. grød og lidt vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. Badet aktiverer hende godt og forlænger hendes vågenperiode lidt...
Flaske og puttes til middagslur kl. ca. 13...
Vågner, leger, hygger, pludrer
Eftermiddag 16.30: Flaske og powernapper evt. lidt...
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, max ¾ dl. og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30....
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Midt nat 03: Flaske
Jeg vil altså forsøge at skære antallet af flasker om natten ned, så hun ikke får flaske både kl 00.00 og 00.23, 02.00, 03.45 og 07.. men tilbydes sen aften, midt nat og morgen. Da hun drikker meget kl 00.23 og 02... så vil jeg forsøge at skære ned i mængden, så hun vænnes til at drikke mindre og mindre - og i stedet forsøge at få hende til at sove videre - mod så at kunne drikke en lidt større samlet flaske midt nat. Du kan også forsøge at berolige med hænder, nærhed osv. og på den måde se om du kan skubbe tidspunktet for flasken gradvist mere og mere, så hun ikke behøver drikke så hyppige flasker om natten.
Flasken kl 03.45 er kun på 45 mililitter og burde derfor kunne undværes, men da hun drikker en stor flaske kl 02.00 tænker jeg, at løsningen derfor måske kunne være, at man slog disse flasker sammen til en kl. ca. 03, hvorefter hun så gerne må tage et lidt længere søvnstræk på ca. 4 timer, hvilket så passer med flasken, som hun tilbydes, før hun puttes til sin morgenlur....
Spiser hun i søvne sen aften kl 00? Hvis hun vågner lidt op, så kan du forsøge at tilbyde hende en flaske, skifte hende og så tilbyde hende lidt flaske igen, for at se om du på den måde kan få lidt ekstra i hende på det tidspunkt, før hun så puttes - så du undgå at skulle give hende mælk både kl 00 og 00.23... Så dette bliver til et større enkelt måltid. Og så som sagt forsøge at skubbe flasken kl 02 hen til omkring kl 03 i stedet....
Du skrev i dit sidste brev, at din datter altid har haft tendens til at sjatspise - også da du ammede hende, og nogle gange oplever man faktisk, at børn bibeholder denne tendens, selvom de går over til flaske, hvor de jo ellers normalt ville kunne spise lidt mere af gangen.... Det er naturligt ekstra frustrerende, når det er via flasken, fordi du jo her præcist ved, hvor meget (eller hvor lidt) hun egentlig har indtaget, og det kan naturligvis godt bekymre ekstra. Det forstår jeg godt. Du må dog forsøge at holde fast i, at hun indtil videre trives og vokser som hun skal, så hun spiser det hun har behov for og får den næring, som er nødvendig :)
Jeg tænker også, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer, for i takt med at hun begynder at spise mere skemad om dagen, så vil hendes behov for mælk naturligt gradvist nedsættes og hun vil lære at indtage mad, når hun er vågen og på en ny måde. Det er dog vigtigt, at du lige nu ikke giver alt for store portion skemad om dagen, for hvis hun spiser for meget skemad, vil det naturligt også kunne fjerne pladsen og lysten til flasken. Derfor anbefaler jeg, at du forsøger med ¾ dl. grød og mos, netop for at sikre, at det ikke er skemaden som gør, at hun ikke drikker nok i dagtimerne.
Du kan også med fordel forsøge med en anden type erstatning om dagen. Nogle gange hjælper det at forsøge med en ny smag.. ligesom du kan forsøge at tilbyde erstatningen kold, som alternativ til almindelig mælk eller vand af kop. Det kan nogle børn også godt lide og det kan også nogle gange være med til at øge deres indtag lidt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske