Svar: Sover stadig under amningen
8. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Der er som udgangspunkt ikke noget problemetisk i, at jeres lillebror ammes og falder i søvn ved brystet, hvis han efterfølgende sover fint og uden afbrydelser. Det er hårdt arbejde at spise ved brystet, samtidig med at det naturligt er utroligt hyggeligt og trygt at være netop i mors lune favn, og derfor falder mange børn naturligt i søvn der.
Hvis du kan amme ham, putte ham fra dig, og han derefter sover et længere søvnstræk, vågner op, parat til at lege, blive ammet og sove igen, så er det helt fint, at det er sådan det er. Det er kun, hvis han begynder at vågne, hver gang du lægger ham fra dig eller begynder at vågne op, søge efter brystet en gang i timen og ikke kan komme videre i søvnen uden at du igen og igen tager ham op, tilbyder ham brystet osv. at det som er startet som en god vane, har udviklet sig til et problem.
Du skal som udgangspunkt ikke ændre noget, som fungerer godt for alle - men hvis han begynder at have svært ved at sove sammenhængende og virker uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og din favn, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at putte ham fra dig, før han falder helt i søvn. Så han både registrerer, at han flyttes fra din favn, at brystet ikke længere er i munden, og at han puttes i sin seng, barnevogn osv.
I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne være vågen i længere tid imellem sine lure, han vil være mere og mere aktiv, både motorisk og mentalt. Han vil også begynde med flere skemåltider dagen igennem, drikke mere vand af kop, - og stille og roligt vil antallet af amninger gradvist trappes ned. Det betyder, at han i 7 måneders alderen f.eks. ikke længere skal ammes før formiddagsluren - her skal han i stedet tilbydes et mellemmåltid - og han skal så lærer at sove uden at få bryst først. På den måde arbejder tiden også lidt for jer, så han gradvist vænnes til at sove uden bryst :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske