Svar: Vil ikke sove i sin barnevogn
1. oktober 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev og velkommen til :) Tak for din fine beskrivelse og dine spørgsmål, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeg kan ikke umiddelbart ud af dit brev se, hvor meget dagsrytme I har. Du fortæller, at du i barnevognen har forsøgt to forskellige ting - enten at lade hende sidde og kikke, trille en tur og derefter putte hende - hvilket ofte får hende til at græde. Eller at putte hende med det samme, hvor hun ligger og kikker, men ofte ikke falder i søvn.
Du fortæller også, at du forsøger at lægge hende ned i barnevognen efter amning - men at denne rutine ikke virker, efter hun har haft en mavevirus, du fortæller, at du har forsøgt at putte hende ved første tegn på træthed og også har forsøgt at putte, når hun virkelig er træt.. Du fortæller, at hun ofte sover 1.5 time i bæresele og ofte sover 12 timer om natten... Og når jeg læser din beskrivelse, så får jeg lidt indtryk af, at I ikke rigtig har nogen fast dagsrytme - og jeg tror faktisk, at det er det I mangler.
Nu hvor jeres datter er 8 måneder gammel, så vil det være passende, at hun ammes 3 gange i døgnet, og jeg vil anbefale, at disse tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil være rigtig godt, hvis hun tilbydes 3 hovedmåltider (morgen, frokost og aften) og 3 mellemmåltider (formiddag, eftermiddag og aften). Og jeg har lidt på fornemmelsen, at du ammer en del mere end dette...:)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan sikre hende et fast stå op tidspunkt hver dag, sikre faste spisetider hele dagen igennem og dermed også sikre faste puttetidspunkter. De faste tidspunkter er vigtige for at hendes indre ur fornemmer behov for mad, når det er spisetid, og også fornemmer behov for søvn, når det er tid til at sove. Det vil således være med til at gøre det lettere for dig at finde ud af, hvornår hun skal puttes, og dermed lettere for hende at falde i søvn, når det er sovetid :) Du skriver, at hun ikke forbinder det at spise - hverken din mælk eller fast føde med at falde i søvn, men det er netop vigtigt, at der er en rytme omkring dette, for at hun føler sig parat til at sove. Det betyder ikke, at hun skal falde i søvn med brystet i munden, men maden skal være med til at give hende en ro i kroppen og en følelse af at have behov for at slappe af og lægge sig til at sove. Lidt ligesom, hvis du selv har spist for meget og føler behov for at lægge dig på sofaen...:)
Derudover, så er det sådan, at det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca. godt 14 times søvn i døgnet, og da jeres datter ofte sover ca. 12 timers nattesøvn, så vil hun naturligt ikke kunne sove mere end godt 2 timer i dagtimerne. Disse må gerne fordeles på to lure, så hun f.eks. sover en formiddagslur på en halv time, måske 40 minutter og sover en middagslur på 1.5 time. Du skal således ikke forvente meget lange lure i løbet af dagen :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først, sover måske kun 30-40 minutter her
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, som passer til børn på 8 måneder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske ca. 13.30-14 og sover her ca. 1.5 time
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Aften 17.30: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Udgangspunktet er jeres mad, moset til en konsistens, som hun kan kapere, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca 18.30, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19...
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover herefter uden bryst til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
En fast dagsplan som ovenstående vil hjælpe hendes indre ur med at fornemme mæthed/sult, behov for søvn/aktivitet og dermed hjælpe hende til at sove, når det er sovetid.
I den faste dagsplan må du også gerne skabe en rytme, hvor hun en gang dagligt puttes i sin barnevogn - enten til formiddagsluren eller middagsluren. Så du netop vænner hende til at sove uden at hun skal være i favn. Du kan i princippet godt vælge ikke at ændre noget og bibeholde det du gør nu - du skriver, at du egentlig har det fint med at lade hende sove hos dig i bæreselen, det fungerer for jer... men med tanke på, at hun skal kunne passes af andre og derfor kunne puttes på anden vis, så kan det være en god idé, at du arbejder på dette. Du må dog gerne stadig lade hende sove i bæreselen en gang dagligt, så du stadig giver hende den søvn, som hun har behov for og bibeholder det kendte og det trygge - en gang dagligt...
Hvor stor er hendes bedside crib? Er der plads til at hun fortsat sover der, så kan du roligt bibeholde denne rutine om aftenen. Er den ved at være for lille, så kan du måske i stedet koble tremmesengen til din seng og dermed vænne hende til netop at sove i tremmesengen i stedet for. Tremmesengen kan altså på sigt godt erstatte jeres nuværende bedside grib, uden at I i øvrigt behøver ændre på hendes puttevaner.
Hvis det på ingen måde kan fungerer med barnevognen i løbet af dagen, selvom du indfører fast rutine og derfor måske rammer søvntoget bedre, så må du holde pause og i stedet blot hygge jer sammen. Hun er ganske givet ved at komme i separationsfasen, og det kan godt gøre det ekstra svært at lære nye søvnvaner netop nu. Denne fase er ofte værst i 8-10 måneders alderen, derefter kommer der lidt ro på igen - dog afhængigt af, hvornår hun begynder at kravle... Og derfor kan det godt være, at du vil have mere held med at hjælpe hende til nye søvnvaner og søvnrutiner, når hun bliver 11 måneder, så hun stadig kan nå at lære det, hvis hun skal passes 12 måneder gammel.. Det er altså ikke sådan, at hun nødvendigvis skal lære det nu, hvis det bare ikke fungerer for hverken dig eller hende, tiden kan også arbejde lidt for jer :)
Dog med det in mente, at det er begrænset, hvor lange lure hun kan sove om dagen, når hun sover så lang en nattesøvn, som hun gør - hvis hun samlet ikke har behov for mere end 14 timer... :)
Du nævner, at du selv som barn sov mange korte lure og længere nattesøvn og det kan sagtens tænkes, at jeres datter på denne måde ligner sin mor lidt.. Måske har du også et søvnbehov der er lidt mindre end gennemsnittet den dag i dag...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske