Svar: Aften putning - 8 mdr.
29. august 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Det lyder rigtig dejligt med Zumba en gang om ugen, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil prioritere denne tid til dig selv :) Det kan du også roligt gøre - selvom jeres dreng så nogle gange bliver ked af det. Far er der jo, passer på ham og elsker ham højt og mor kommer hjem igen...:)
Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan begynde at indføre lidt faste og nye rutiner om aftenen. Nu hvor jeres dreng er blevet 8 måneder, vil jeg anbefale, at I forsøger med et bad og efterfølgende tilbyder ham en godnatgrød. Det kan for det første være med til at gøre, at hans puttetidspunkt bliver en lille smule senere, samtidig med at det også vil gøre, at han motorisk og mentalt hjælpes til at finde bedre ro, når det er tid til at sove - og så er det en måde at få far på banen på :)
Det betyder, at en aftenrutine nu kan se således ud:
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der er mad i små hapsere og større stykker at gnave selv og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme og lignende efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, ca. 19.30 - det kan være en lidt grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder
Flaske og puttes til natten 19.45-20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig... Og den tidlige morgenamning trappes ofte ud i 8-9 måneders alderen, så han nu tilbydes mælk 3 gange dagligt: Før middagslur, aften og sen aften.
Det vil være super godt, at det er far som giver jeres dreng bad og gør ham klar til natten med babymassage, nattøj osv. Og det må også meget gerne være far som giver ham godnatgrød og børster hans tænder. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over, den aften hvor du så er til Zumba. Rutinerne vil jo være som de plejer at være, eneste forskel er, at det så også er far, der giver ham flaske den dag :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske