Svar: Skal jeg forsætte med at amme - del 3
15. august 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg er oprigtigt ked af at høre, at du nu har fået brystbetændelse. Set i bagklogskabens klare lys, skulle jeg måske have hjulpet dig til at stoppe amningen tidligere eller have forklaret lidt mere om vigtigheden i bibeholde amning/udmalkning hver 3-4 time... Det er rigtig synd, at du nu er havnet i denne situation og kunne jeg have vejledt på en anden måde, så beklager jeg, at jeg ikke gjorde dette...
Det lyder som om, at din brystbetændelse har været meget voldsom, i hvert fald har du været så dårligt, at du har valgt at tage ammestoppende medicin... Hvorvidt du vil kunne starte amning igen afhænger af, hvilken type piller du har fået, og uanset hvilke typer piller der er tale om, så vil det højst sandsynligt være svært at øge din mælkeproduktion tilstrækkeligt til, at du udelukkende vil kunne amme.
Hvis man har fået medicin der stopper mælken, og man efterfølgende fortryder, så vil man ofte skulle give modermælkserstatning ved siden af - enten via flaske eller ved at man vælger at amme med et lact-aid system. Det fungerer ved, at man sætter en sonde ved brystvorten, har en flaske eller pose med mælk koblet til sonden, hvorved din dreng kan hive mælk ud af sonden samtidig med at han dier ved dit bryst. Det vil jeg dog ikke anbefale dig.
Jeg vil anbefale dig, at du stopper amning nu og går over til at give flaske. Og du skal gøre det med ro i sjælen og en følelse af, at det er okay, og at du stadig er en god mor, selvom amningen ikke er lykkes for jer!
Hudkontakt og nærhed er vigtigt for det lille barn, og du kan sagtens holde din lille dreng tæt og give ham masser af fysisk kontakt og nærhed, uden at han får brystet. Dannelsen af kærlighedshormonet oxytocin sker både, når du ammer, og når du giver flaske. Og når han ligger hos dig, så vil han naturligt blive beroliget, kunne høre din vejrtrækning, din hjertelyd, mærke din varm og dine bevægelser - og det vil stadig være dejligt for ham, selvom han ikke får bryst.
Han vil naturligt kunne dufte din mælk og vil derfor lige nu virke søgende, når han ligger ved brystet. Det er helt naturligt - og her kan du så tilbyde ham en flaske eller give ham en sut, som kan hjælpe ham til at falde til ro. Nogle gange vil det også være rigtig dejligt for ham at ligge hos far, ligge på fars brystkasse, og finde roen der. Far dufter ikke af mælk og forstyrrer derfor ikke på samme måde, som du kan gøre det lige nu.
Du skal være forberedt på, at selvom du på sigt ikke længere dufter af mælk, så vil han stadig godt kunne dreje hovedet og virke søgende efter brystet, når han er sulten - også selvom det er en flaske, som han viser behov for og ikke brystet. Det er helt naturligt, at han viser behov for mad på denne måde, og du skal derfor ikke tænke "åh nej, han ville hellere have haft bryst"... sådan hænger det ikke sammen :)
En amning som fungerer er rigtig god og meget vigtig. Amningen er med til at skabe en god relation mellem mor og barn. Men en amning der ikke fungerer, en amning der bliver til en kamp, til ubehag for både mor og barn, er ikke godt for nogen - hverken dig eller din lille dreng! At I har det rart sammen, at I nyder den stund det er at få mad, er vigtigere end hvorvidt mælken kommer fra brystet eller fra flasken.
Det er rigtigt, at modermælken kan noget særligt. Modermælk er præcist tilpasset barnets behov og mængden af protein, næringstoffer mv. afhænger af, hvorvidt barnet er nyfødt, et par måneder, et eller to år gammelt. Modermælken ændrer sig hele tiden i takt med at barnet bliver ældre og får andre behov, og modermælken ændrer sig også undervejs i et måltid. Det betyder, at når man ammer, så får barnet mælk, som er forskelligt sammensat alt efter, hvad moderen f.eks. indtager af kost, ligesom barnet ved brystet har mulighed for at variere mellem en tørstslukker og et hovedmåltid...
Modermælk har også indflydelse på forbyggelse af en række sygdomme hos det lille barn. Indholdet af hormoner, vækstfaktorer og en række faktorer, der stimulerer barnets immunsystem, gør modermælken til noget særligt. Der er således en del sundhedsmæssige fordele ved at tilbyde børn modermælk, hvilket det også lyder som om, at du har læst... MEN, når det er sagt, så betyder det ikke, at det så er dårligt at tilbyde barnet modermælkserstatning - faktisk er det netop modermælkserstatning, som barnet skal have, hvis amningen ikke lykkes - og vi har i Danmark ikke problemer med urent drikkevand, og de erstatninger der er på markedet her er rigtig gode. Du kan derfor roligt give din dreng modermælkserstatning og vide at han vil trives og vokse fint med dette:) Og som sagt, så er der mange andre faktorer som spiller ind på måltidet - det handler ikke kun om mælk og indholdsstoffer, men også om at forbinde det at spise og være i favn med noget trygt, dejligt og rart!
Der findes forskellige modermælkserstatninger på markedet, alt efter hvilket behov barnet har. Jeg ved ikke, hvilken type erstatning, du tidligere har givet din dreng, men dette kan du naturligvis fortsætte med nu :) Får han problemer med maven, så kan du prøve at give ham en af de erstatninger, som kan modvirke træg mave - det kunne f.eks. være NAN H.A, NAN Sensilac 1 eller det kunne være Allomin Syrnet eller Allomin Syrnet SensiPro 1.. Erstatninger, som er beriget med mælkesyrebakterier kan ifølge producenterne have god effekt på barnets mave...
Derudover er modermælkserstatninger ofte tilsat langkædede polyumættede fedtsyrer (LCPUFA), ligesom modermælkserstatning kan indeholde n-3 og n-6 fedtsyrer, også kaldet omega 3 og 6. Man tilfører blandt andet n-3 fedtsyren DHA, fordi den har betydning for udviklingen af barnets hjerne- og synsnervesystem, synssans, indlæringsevne og hukommelse.
Der er altså tænkt rigtig meget over, hvordan modermælkserstatning skal sammensættes for at dække barnets behov, og du kan som sagt roligt give din dreng modermælkserstatning :)
Hvis storesøster er meget forkølet, så er det sandsynligvis derfor, at lillebror er blevet forkølet. Selvom han var blevet ammet fuldt, så er det ikke sikkert, at han var sluppet for en forkølelse, og der er ikke nogen grund til, at du går og slår dig selv i hovedet og har dårlig samvittighed her...
Det er vigtigt, at jeres familie fungerer. Det er vigtigt, at du prioriterer andet end amning - det gør dig ikke til en dårlig mor, at du ikke ammer! Jeg ville ønske at jeg kunne sidde ved siden af dig, og sætte ord på alt det gode du gør - få dig selv til at se, at måden du pludrer med din dreng på, måden du trøster ham, tager ham op, går rundt med ham, ser hans signaler, reagerer på ham osv. er så fint. Og det er netop vigtigt, at du med en flaske oplever, at I får ro i familien og tid til at nyde hinanden. I er en familie på fire nu og hverdagen skal fungere på mange måder, og der skal være tid og overskud til begge dine børn.
Du skriver, at du "blev nødt til at lave en flaske til natten også selvom det kun var 2 timer siden sidste flaske. Dette for at han kunne falde i søvn - han var urolig, hvilket han ikke plejer at være". Det er der ikke noget i vejen med. Det er jo netop, fordi du ser ham, læser hans signaler og behov, at du kan se, at han har brug for en flaske mere - og det var rigtig godt, at du gav ham den. Selvom han får flaske, så skal du stadig være fleksibel i forhold til hans behov, så nogle gange vil han spise mere og andre gange mindre, nogle gange vil han have behov for en ekstra flaske og andre gange vil han måske pludselig sove et lidt længere søvnstræk - og det er helt okay :)
Du skal ikke bekymre dig om fremtiden, og hvorvidt han vil være bedre beskyttet, når han bliver ældre. Der er rigtig mange andre faktorer som spiller ind på, hvorvidt vi bliver syge, når vi bliver ældre. Du skal gøre det, som er nødvendigt for, at I trives netop nu og forsøge at medtænke, at der jo også er mange fordele ved at give flaske - du ved præcist hvor meget din dreng indtager, far kan nogle gange tage over, og du kan få frigivet tid til storesøster, mor og far har mulighed for at blive lidt mere lige i pasningen af lillebror, det kan være lettere, når han skal passes ude første gang, hvis han er vant til at få en flaske osv....
Stort knus herfra og prøv at finde roen i, at det er okay at stoppe amning og give flaske med modermælkserstatning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske