Annonce

Annonce

Svar: Brug af iPad


14. maj 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Sabrina

Tak for dit fine spørgsmål omkring brug af iPad til børn :)

Der er ingen tvivl om, at skærme af forskellige slags er en naturlig del af vores hverdag. Vi bruger telefoner, iPads, computere, fjernsyn osv. mange gange dagligt. Det giver naturligt visse fordele i hverdagen, men også nogle ulemper, og det er generelt en god idé at gøre sig nogle overvejelser, når det kommer til små børn.

Jeres dreng er stadig så lille, at han har behov for at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Motoriske færdigheder kommer ikke af sig selv, men kun ved at han øver sig igen og igen. Og derfor er det vigtigt, at I er opmærksomme på at hjælpe ham med hele tiden at udvikle sig i en god retning - det vil sige, at I skal støtte ham i at bruge sig selv motorisk og mærke fysisk, hvordan verden fungerer.

Det er sådan, at det man gør meget bliver man god til. Hvis man spiller meget bold, så bliver man god til at spille bold, og hvis man sidder meget med en skærm, så bliver man god til at sidde med en skærm. Og han kan naturligvis godt lære noget af at sidde med en skærm, lytte til musik, trykke på nogle knapper, scrolle og se billeder ændre sig, nye lyde opstå osv. Ligesom skærme/visse programmer også kan vise bogstaver, tal, medvirke til at øve hans sprog osv. MEN det må ikke stå i stedet for at bruge sig selv motorisk.

Det er vigtigt, at jeres dreng lærer at bruge sin krop - det er en forudsætning for, at han fremadrettet bliver i stand til at bevæge sig let og ubesværet, at han bliver i stand til at kunne hoppe på et ben, gå baglæns, cykle osv. at han har kontrol over sin krop - og det skal han hjælpes til allerede nu. Samtidig er motorisk læring stærkt forbundet med vores sanser - det er hans sanser, som skal levere de informationer, der er behov for, for at han kan udføre forskellige bevægelser. Han skal f.eks. lære at finde sin balance, når han går op eller ned af en bakke, når han triller rundt eller gynger. Han skal lære at fornemme, at der er forskel på, hvordan man går på græs, på en glat vej eller hopper i en vandpyt osv.

Han skal lære at fornemme en bold - at en bold kan have forskellige størrelser - en badebold, en fodbold, en håndbold, tennisbold osv. At nogle bolde er lette og andre tunge, at de kan være lavet af forskellige materialer (f.eks. læder, plastik, skumgummi). At de kan reagere forskelligt - nogle hopper bedre end andre, nogle bolde triller meget let... At en bold der støder ind i væggen, kan trille tilbage til dig osv. Det er alt sammen bolde, men de er alle lidt forskellige.... Og en sådan læring kan man ikke få via en skærm - en sådan læring kan man kun få ved at have forskellige bolde i hånden og lege med bolde og få forklaret flere gange, at det er en bold. Selvom der kan være bolde på skærmen, og I kan sætte ord på "bold", så forstår han ikke, hvad det er, før han bruger sine sanser og sin motorik med en bold, flere bolde, i favnen.

At kunne bruge sig selv motorisk, at kunne finde ud af at klatre, snurre rundt, balancere, kaste, sparke, gribe en bold osv. er også vigtigt for hans selvfølelse. Det samme er at kunne tage tøj af og på, selv kunne snøre sine sko osv. Som han naturligt lærer hen af vejen. At kunne gøre sådanne ting kræver motorisk udvikling - både grovmotorisk og finmotorisk - og det er med til at give ham selvtillid. En følelse af at han er god til noget, kan noget. Og selvom man kan være rigtig god til at "spille på iPad", så er det naturligt noget andet, end at være god til at ...


Annonce

... kunne klæde sig af og på... Det at have en følelse af at kunne klare visse ting selv, at kunne noget på egen hånd er en god og vigtig følelse.

Så.. iPad er en naturlig del af jeres hverdag, og det skal den have lov til at være. Men det er vigtigt, at den ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for anden vigtig læring og udvikling. Derudover så er det at sidde med en iPad jo ofte noget man gør alene, og børn har brug for at vi gør noget sammen, og de har brug for at gøre noget med andre børn. Der er forskel på at spille spil på en iPad og på at man spiller et brætspil eller at flere leger en fælles leg. Når man leger med andre, så lærer man naturligt forskelige sociale spilleregler, lære at tage hensyn til hinanden, lære at vente på tur osv. Så igen - tiden på en iPad bør ikke stå i stedet for at lege med andre...

På samme måde skal man passe på ikke at bruge f.eks. en iPad som en babysitter, men huske at medtænke, om ikke I kan være sammen, gøre ting sammen i hverdagen. Jeres dreng vil stille og roligt godt kunne være med til de praktiske ting i hverdagen. Han vil godt kunne være med til at tømme opvaskemaskinen eller være med til at dække bord eller være med, når du laver mad...

Jeg er helt med på, at efter en lang dag i vuggestue, så kan det nogle gange være rart med lidt stilletid, når man kommer hjem. At sidde med en iPad kan for nogle børn være måden de lander på og får koblet lidt fra, får opbygget lidt ekstra energi og eftermiddagen og aftenen forløber derefter hyggeligt for alle. Og det skal der naturligvis være plads til :) Det er bare vigtigt, at man nogle gange lige medtænker, om man i stedet f.eks. kunne sætte sig ned sammen og lave noget stille og roligt sammen, fordi I jo også har været adskilt hele dagen, og nærheden derfor kan være ekstra vigtig:)


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er som udgangspunkt også en dårlig idé med skærme lige før sengetid, fordi lyset fra skærmen vil medvirke til vågenhed og det kan gøre, at man er længere tid om at falde i søvn. Skærme lige før sengetid kan derfor forstyrre barnets søvn og derfor anbefales det, at man normalt adskiller de to ting :)

Og så til dit spørgsmål om, hvornår han forstår, at efter 30 minutter, så er det slut. Det vil være meget svært for ham at forstå, og meget svært for ham at acceptere - altid. For en del af udfordringen med iPad og andre skærme er jo, at vi bliver opslugt af det, og tiden flyver af sted. Pludselig er der gået 30 minutter, 1 time, 2 timer... Mange spil, film osv. er jo lavet på en måde, hvor de holder vores interesse fanget, og vi skal lige prøve en gang til, se om vi kan nå op på et nyt level, lige følge med i næste episode, fordi serien er vildt spændende osv. Og sådan kan det også være for børn - også små børn. De bliver ligesom os fanget af det de ser, og det kan være rigtig svært at stoppe, det kan være rigtig svært at dreje fokus, og når man er lille kan man ikke sige til sig selv, at "nu skal vi noget andet". Når han mærker, at du stopper spillet, så bliver han naturligt frustreret og ked af det.

Når du beslutter, at han ikke skal se eller spille mere på sin iPad, så er det helt okay, at du siger nej, og du må naturligt gerne have lidt regler omkring det. Det er dog vigtigt, at du tilbyder et alternativ, så han ikke bare bliver "ladt alene" med sit savn og følelsen af, at der er noget han ikke må - men så han oplever, at I kan lave noget andet, som er mindst lige så sjovt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Sådan forebygger du bleudslæt

Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift

Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

10. december 2025 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

Forsigtig og bekymret pige

Kære Helen Vi er en familie på fire med mor, far og to skønne børn på 7 og...

Læs hele brevet og Helens svar


18. november 2025 | Opdragelse | 6 år, 7 mdr.

Svære afhentninger i fritten

Kære Helen Tak for svar på det sidste brev, som jeg sendte til dig. Det gav...

Læs hele brevet og Helens svar


4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.

Opbrugt efter vuggestue

Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...

Læs hele brevet og Helens svar


21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Nedsmeltninger og trods

Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...

Læs hele brevet og Helens svar


18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.

Lur og temperament udfordringer

Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor


Annonce