Svar: Flaske, overgang til grød og rytme
9. september 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Olivers mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går godt med at sove i barnevognen og også autostolen - det er rigtig rart for jer alle tre :)
Det lyder også som om, at besøget hos Kiropraktoren har virket og det er super, at I lægger Oliver på maven flere gange dagligt. Det er en god idé at gøre det til en fast vane, at hver gang I lægger ham fra jer, så starter han på maven. Det bliver som du skriver hurtigt til 40-50 minutter i løbet af en dag og det er super godt.
Når du sidder med ham, så lad ham også ligge på maven hen over dine lår. Når du bærer ham rundt, så bær ham nogle gange, hvor han ligger på maven på din underarm, så du på den måde også udnytter tiden til at have ham på maven og så han også hos dig får mulighed for at få styrket sin nakke og ryg :)
Smagsprøver er små mængder 2-3 skefuld til 4-5 skefulde. Og gradvist øges til ca ½ dl. grød eller mos. Du kan ikke regne med, at han selv vil sige fra. Han kan sagtens blive ved med at åbne munden og tage fint imod - men det kan være nødvendigt, at du holder igen i starten, simpelthen for at sikre, at han ikke får rigtig ondt i maven og også sikre, at hans indtag af skemad ikke pludselig tager pladsen op for mælken. Det er ikke meningen at skemaden skal erstatte mælken på nuværende tidspunkt. Det er meningen at skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk.
Han lyder til at være en stor dreng og det lyder også som om, at han er parat til skemad. Derfor er det fint at starte i det små og jeg anbefaler, at du starter med lidt grød til frokost og så øger hans indtag langsomt. Når han kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, så kan du begynde at indføre grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at han spiser ½-¾ dl. skemad to gange dagligt end at han spiser 1-1.5 dl på en gang og så efterfølgende afviser mælken eller ikke drikker nok. Samtidig giver du ham mulighed for større variation - både grød og grøntsager - når du giver ham to måltider :) Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop.
Jo tidligere man starter, jo længere tid vil overgangsperioden naturligt vare. Så hvis du starter med skemad en gang dagligt, når han er 4 måneder, vil han sandsynligvis være klar til to måltider dagligt, når han er 5 måneder og når han så bliver 6 måneder, så kan du introducere morgengrøden, så han får 3 måltider dagligt - og derudover mellemmåltider...
I forhold til din dagsplan, kan planen med 1-2 måltider se således ud:
Tidlig morgen 07: Starter med lidt mælk som nu
Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 som nu
Eftermiddag 16-17: Flaske
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. - dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer
Flaske og puttes til natten 20-21 som nu
Sen aften eller i løbet af natten: Flaske
Det er helt okay, hvis jeres dreng trives med at sove sit længste søvnstræk mellem kl 20 og kl 02 - det må han gerne. Når jeg ofte anbefaler flasken sen aften, så er det fordi mange forældre gerne vil have at det lange søvnstræk ligger mellem kl 24 og 06.. men hvis I og jeres søn trives bedre på den anden måde, så er det helt fint. Det er ofte også sådan, at børn der for flaske mættes lidt mere, så de kan godt undvære et mælkemåltid om natten og det skal der naturligvis være plads til :) Fordelen ved at give flaske er jo blandt andet, at I ved præcist, hvor meget mælk han drikker. Og hvis hans indtag sikres fint resten af døgnet, så må han meget gerne sove :)
Med hensyn til rytmen, når han bliver 6 måneder, så afhænger det jo helt af, hvordan det fungerer for jer. Hvis både I og han trives med at han flekser sin rytme, så skal I ikke ændre noget. Man skal som udgangspunkt aldrig ændre noget der fungerer :) Men hvis I ikke trives med det. Hvis du synes, at det er irriterende, at du aldrig rigtig ved, hvad tid han spiser eller hvor længe han sover eller du føler, at det kan være svært at nå alle de måltider han har brug for, hvis han sover for længe osv. så kan det være en god idé at arbejde på at dagene begynder at ligne hinanden lidt mere. Og det kan I netop begynde på i 6 måneders alderen.
Det betyder, at det f.eks. kan være en god idé at I står op til samme tid hver morgen. Hvis I starter dagen til samme tid, så han f.eks. altid får morgengrød senest kl 08, så vil du naturligt også kunne begynde at regne med, hvornår han så skal have sit mellemmåltid om formiddagen, hvornår han skal sove formiddagslur, have frokost osv. osv. Det er altså stå op tidspunktet for dagen, som ofte sætter rytmen for resten af dagen:) Så ja - hvis han f.eks. altid starter dagen senest kl 7.30-08, så vil han sandsynligvis være putteklar til en formiddagslur omkring kl 9.30-10...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Det lyder som om, at det er bogen om søvn du har..:) I min bog om børn og mad, finder du dagsplaner for hver måned og kan således også se, hvordan en dag kan skrues sammen, når han bliver 6 måneder, 7 måneder, 8 måneder osv. Det kan give lidt overblik over, hvad det er for en rytme, I kan forsøge at arbejde frem imod.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske