Brev:
Rytme og putte
5. august 2016
Alder:
2 mdr.
Rytme og putte
Hej Helen.
Tak for en dejlig brevkasse som jeg flittig har læst.
Jeg har købt alle dine bøger og er gået i gang med at læse dem.
Ved ikke om du skal bruge det - men her lidt baggrunds viden, nu hvor det er første gang jeg skriver.
Jeg er så heldig at være blevet mor til Oliver på 10 uger (kommet til ved hjælp af ICSI).
Han er en dejlig lille dreng, dog har vi haft en lidt bøvlet start.
Jeg gik over tid og blev sat igang, hvorved han efter en lang fødsel blev født ved akut kejsersnit da jeg var 42+0 (grundet manglende fremgang). Efterfølgende blev han ramt af gulsot og skulle ligge i lys.
Han var en stor dreng på 4630g og var meget sulten da han kom til verden. Derfor fik han allerede lidt mme på barselsgangen da min mælk ikke var løbet til.
Efterfølgende havde jeg desværre ikke meget mælk og måtte opgive amningen efter 14 dage (øv øv) og han kom 100% på flaske. Appetitten fejlede ikke noget, men hans mave bøvlede hvorfor han i starten kastede meget op og ikke tog det på han skulle.
Heldigvis er han kommet efter det, og følger nu sin kurve (vejer idag 7kg).
Han gylper dog stadig ret meget og har været meget urolig, hvorfor lægen mener han lider af refluks og vi er for 14 dage siden opstarter med Nexium.
Efterfølgende er han blevet mere rolig, men om det er medicinen eller blot hans udvikling, det sys jeg er svært at bedømme.
Når men min egentlige henvendelse går på rytme og det med at putte.
Han sover egentlig godt - 3-4 lure om dagen (ca 5-6 timer) og sover hele natten, fra omkring 20-21 og til ca 5-7 om morgen, blot afbrudt af en flaske.
Men vi har svært ved at putte ham. Efter at have læst dine bøger, så er vi begyndt på ritualer - skifter ham, han får en flaske mens vi synger for ham og putter ham med dynen og hans puttedyr (han nægter at tage sut).
Jeg sys dog det er svært, for jeg sidder med ham i mine arme og giver ham flaske, hvor han bliver lullede hen - men så skal jeg have ham op og bøvse, og så vågner han for det meste op og så starter problemet. Hvis jeg så bare ligger ham /putter ham efter bøvseriet, så bliver han urolig og begynder at græde. Vi har så gemt noget af mælken i flasken og giver ham det sidste mens han ligger i sengen, hvorved han falder i søvn. Men det er vel ikke optimalt han falder i søvn med flasken i munden og det vil jeg egentlig gerne væk fra. Nogle ideer til hvordan vi kan gøre det anderledes? Det ville jo være dejligt hvis vi efter flaske og bøvs blot kunne ligge ham og han så faldt i søvn af sig selv. Hvad gør jeg når han begynder at græde? Skal jeg tage ham op? Det gør jeg, og så vugger jeg ham, men så falder han oftest i søvn i mine arme, og det skal han jo helst ikke. Men hvis jeg ligger ham inden han sover helt, så begynder han at græde igen.
Jeg sys jeg ligger ham når han er træt (har været vågen mellem 1,5 og 2 timer) - længere kan vi ikke trække den.
Lige et side spørgsmål til det - hvornår begynder de små at holde sig længere vågen om dagen og dermed måske sover længere tid om natten?
Jeg ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Oliver's mor