Svar: Natlige opvågninger
17. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Det lyder umiddelbart som om din datter godt kunne være parat til lidt skemad. Netop det at vågne hyppigere om natten kan være et tegn og også hvis hun er begyndt at følge dig med øjnene, når du spiser?!
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet reelt får, men ofte så løber mælken nemmere om natten og der produceres også mere mælk i løbet af natten, da prolaktinindholdet er højere der end resten af døgnet, så derfor får din datter måske mere ved brystet end du lige umiddelbart tror eller lægger mærke til.
Jeg synes ikke du skal give din datter vand i løbet af natten. Sålænge hun er under 6 mdr, så vil det være helt naturligt at hun har behov for at blive ammet i løbet af natten og ført fter 6 mdr´s alderen taler man om at børnene ernæringsmæssigt ikke længere har behov for natamning - så ja du har sandelig været priviligeret det første måneder - dejligt for jer:o)!
Jeg mener ikke at din datter har noget med ørerne, - det ville være mærkeligt, da hun jo tilsyneladende sover godt om dagen og da hun meget nemt finder roen ved brystet igen. Mon ikke det er et spørgsmål om sult og tryghed.
Du kan overveje om du vil begynde at tilbyde en flaske vælling til natten i håb om at dette kan mætte hende lidt mere. Man kan sige at når du ammer, så kan du i princippet godt springe vællingen over og i stedet give grød (vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød), men nogle gange kan vælling være en meget god overgang, - det kan d bedst selv vurdere.
Det er dejligt at din datter er begyndt at falde lidt tidligere i søvn, så I forældre også har lidt tid sammen:o) Det er en god idé at tilbyde din datter ekstra mad, når du selv går i seng, også selv om hun sover, så kan det være en god idé at du ammer hende og på den måde får hende ryldt ekstra op og dermed kan I begge få lidt sammenhængende timer før hun er på igen.
Held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske